Hvordan ser et godt og relevant karriereveiledningstilbud for forskere i en tidlig karrierefase ut? Hva bør et slikt det inneholde, og hvilke rammebetingelser bør være på plass for lykkes med å utvikle et slikt tilbud?
Arkiv
Tiden i høyere utdanning skal forberede studentene på overganger og et arbeidsliv i stadig endring. OsloMet har utviklet et undervisningsprogram med timeplanlagte karrierelæringsaktiviteter for å bidra til å utvikle studenters karrierekompetanse.
«Career Development and Inclusive Practice» er den siste av tre bøker i serien the Career Development Series, skrevet av Chris Targett og Jules Benton.
Denne nye fagboken, skrevet av Julia Yates, viser deg hvordan du kan ta i bruk 25 ulike karriereteorier i egen praksis.
"Riding the Waves of Change" var tema på årets IAEVG-konferanse, som samler fagfolk innen karriereveiledning fra hele verden. Konferansen fant denne gang sted i Finland. Tor Olav Sviggum deler her sine inntrykk.
Kan et samarbeid mellom lærere på yrkesfag om elevenes karrierelæring gjøre elevene bedre rustet til egen karriere, og samtidig øke trivselen i klasserommet? Vi har undersøkt hvordan metoden demonstrasjonsundervisning kan brukes for å få samarbeidet i gang.
Denne nye fagboka, The Career Development Handbook. The Foundations of Professional Career Practice, skreve av Tristram Hooley, Rosie Alexander og Gill Frigerio, har som mål å dekkje alle dimensjonane ved karriererettleiing som karriererettleiere bør kunne noko om.
Kva er bakgrunnen til faget utdanningsval? Kvifor er fagdidaktikk ein så sentral kompetanse for utdanningsvalslæraren? Og kva for elevar møter ein i utdanningsvalstimane?
Det seier «Erik» (33), som er innsett og student i Ringerike fengsel. Vi har besøkt han og Gry Helgerud, som er karriererettleiaren hans.
I dette inspirasjonsheftet forteller Bo Klindt Poulsen og Randi Boelskifte Skovhus om hva kollektiv veiledning er, og reflekterer rundt muligheter og hva det er viktig å være oppmerksom på. Heftet er på dansk.
- Vi håper fagressursen kan inspirere til å tenke integrert karriereveiledning, og finne veien både til klasserom og veiledningssamtalene i karrieresentre og Nav. Det sier Magdalena Fosshaug, seniorrådgiver i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Karriereveiledere fra seks ungdomsskoler og videregående skoler var tidligere i år på utveksling gjennom Academia, et mobilitetsprogram i regi av Euroguidance. De besøkte seks forskjellige land, og møtte kolleger fra hele Europa.