Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Merethe Solberg Aasen, karriereveileder ved Ressurssenteret ved Notodden videregående skole og nettverksleder i Karrierenettverk Øst-Telemark.
Arkiv
Mirjana Hodnekvam hadde lang erfaring som karriererettleiar, mellom anna frå NBMU, då ho fekk ansvaret for å bygge opp eit karrieresenter ved arbeidsplassen sin, Nav Nordre Follo. Karrieresenteret er godt besøkt og har nøgde brukarar, fortel ho.
Ein rapport frå Statistisk sentralbyrå (SSB) har rekna ut at fram mot 2050 kan det bli større behov enn det marknaden klarer å dekkje, for fagarbeidarar innanfor industri, bygg og anlegg og handverk, i tillegg til helsepersonell.
Kva for saker er mest populære av dei vi har publisert på Veilederforum.no så langt i år? Her får du eit gjensyn.
Prosjektet «KI-kraft i bruk» er et eksempel på at arbeidsplassen kan være en god arena for kompetanseheving når det gjelder kunstig intelligens (KI). Trondheim og de andre kommunene som inngår i Digitaliseringsnettverket Digi-Trøndelag står bak prosjektet.
Hva betyr egentlig myndiggjøring i karriereveiledningssammenheng? Er myndiggjøring det samme for veileder og veisøker? Og kan man bli for myndiggjort?
Det har vært mange søkere til de korte, nettbaserte emnene innenfor karriereveiledning som Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Innlandet og Høgskulen på Vestlandet har utviklet. Emnene er basert på tilskudd fra HK-dir.
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Annette Myhra, rådgiver og lærer ved Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad.
Hvilke litteraturminner fra oppveksten har gjort inntrykk, og hvordan har disse satt spor videre i livet? Møt Hilde Kjendalen (INN) fra Gjestepanelet.
Dette arbeidsheftet handler om jobbsøkerprosessen. Det retter seg mot jobbsøkere, men er nyttig for karriereveiledere som utgangspunkt for å diskutere muligheter og utfordringer i jobbsøkerprosessen med veisøkere.
I denne nye boka presenterer Oda Notevarp Paulsen relevante teorier og begreper for karriereveiledere som jobber med arbeidsinkludering.
Anne Holm-Nordhagen jobbet i flere år som lærer og rådgiver i skolen. Hun var nysgjerrig på visjonen om karrierelæring som hele skolens oppgave. Hvordan kunne den egentlig forstås, og hva står i veien for å realisere den i praksis?