Hva betyr egentlig myndiggjøring i karriereveiledningssammenheng? Er myndiggjøring det samme for veileder og veisøker? Og kan man bli for myndiggjort?
Arkiv
Det har vært mange søkere til de korte, nettbaserte emnene innenfor karriereveiledning som Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Innlandet og Høgskulen på Vestlandet har utviklet. Emnene er basert på tilskudd fra HK-dir.
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Annette Myhra, rådgiver og lærer ved Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad.
Hvilke litteraturminner fra oppveksten har gjort inntrykk, og hvordan har disse satt spor videre i livet? Møt Hilde Kjendalen (INN) fra Gjestepanelet.
Dette arbeidsheftet handler om jobbsøkerprosessen. Det retter seg mot jobbsøkere, men er nyttig for karriereveiledere som utgangspunkt for å diskutere muligheter og utfordringer i jobbsøkerprosessen med veisøkere.
I denne nye boka presenterer Oda Notevarp Paulsen relevante teorier og begreper for karriereveiledere som jobber med arbeidsinkludering.
Anne Holm-Nordhagen jobbet i flere år som lærer og rådgiver i skolen. Hun var nysgjerrig på visjonen om karrierelæring som hele skolens oppgave. Hvordan kunne den egentlig forstås, og hva står i veien for å realisere den i praksis?
Er du nysgjerrig på årets nasjonale karriererettleiingskonferanse? Kva er eigentleg eit levande kvalitetslaboratorium? No kan du lese meir om programmet på nettsida til konferansen i Kvalitetslaboratoriet.
Karriereveiledere møter jevnlig personer som opplever minoritetsstress. Kunnskap om den vedvarende belastningen minoriserte personer opplever på grunn av sin sosiale posisjon, er derfor helt sentral. To forskere fra SINTEF presenterer i denne artikkelen funn fra en studie med personer som har erfart minoritetsstress.
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Mari Camilla Wedøe, rådgiver ved Arendal videregående skole.
Fredrik Fornes har skrevet en bok om å ta eierskap til sin egen karriereutvikling. Trine Mariusdatter Nordeidet forteller i denne bokomtalen om hvorfor hun mener boka er aktuell og nyttig for karriereveiledere.
En fersk OECD-rapport viser at nesten halvparten av norske tenåringer er usikre på hva de vil jobbe med i fremtiden. Mange av de som vet hva de vil jobbe med, har høye ambisjoner. Tallene avdekker også tydelige kjønns- og klasseskiller.