Denne nye fagboka, The Career Development Handbook. The Foundations of Professional Career Practice, skreve av Tristram Hooley, Rosie Alexander og Gill Frigerio, har som mål å dekkje alle dimensjonane ved karriererettleiing som karriererettleiere bør kunne noko om.
Arkiv
Kva er bakgrunnen til faget utdanningsval? Kvifor er fagdidaktikk ein så sentral kompetanse for utdanningsvalslæraren? Og kva for elevar møter ein i utdanningsvalstimane?
Det seier «Erik» (33), som er innsett og student i Ringerike fengsel. Vi har besøkt han og Gry Helgerud, som er karriererettleiaren hans.
I dette inspirasjonsheftet forteller Bo Klindt Poulsen og Randi Boelskifte Skovhus om hva kollektiv veiledning er, og reflekterer rundt muligheter og hva det er viktig å være oppmerksom på. Heftet er på dansk.
- Vi håper fagressursen kan inspirere til å tenke integrert karriereveiledning, og finne veien både til klasserom og veiledningssamtalene i karrieresentre og Nav. Det sier Magdalena Fosshaug, seniorrådgiver i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Karriereveiledere fra seks ungdomsskoler og videregående skoler var tidligere i år på utveksling gjennom Academia, et mobilitetsprogram i regi av Euroguidance. De besøkte seks forskjellige land, og møtte kolleger fra hele Europa.
Å sone i fengsel kan være starten på et liv med nye muligheter, men det krever en solid dose disiplin og arbeidsvilje. Trond Henrik Sand forteller her hvordan skreddersydde og tilpassede undervisningsopplegg kan hjelpe elevene på veien til å nå sine mål.
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Nathalie L.K. Ponroy, rådgiver ved Bergen katedralskole, avdeling Kyrre.
Nylig markerte Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i Innlandet at det er ti år siden de i fellesskap etablerte landets første masterstudium i karriereveiledning.
Den 13. september 2024 la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun fram «Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn».
En lærer trenger fagdidakstisk kompetanse for å kunne gi god undervisning i utdanningsvalg. For å videreutvikle fagdidaktikken i utdanningsvalg er karrierefaglig kompetanse en sentral betydning. Den nye kompetansestandarden for utdanningsvalglæreren er et steg i retning av å styrke fagets egenart.
Profesjonalitet som begrep er utvilsomt et honnørord i dagens samfunn. Hvilke yrkesgrupper eller arbeidstakere vil ikke ønske å fremstå som profesjonelle? Samtidig er diskursene og retorikken rundt profesjonalitetsbegrepene noe tvetydige og byr på enkelte dilemma.