Etter et års pause tar Universitetet i Innlandet igjen opp nye masterstudenter i karriereveiledning fra høsten av. De har allerede merket stor interesse. Universitetet i Sørøst-Norge har også stor pågang til masterutdanningen, og har nesten doblet antall studenter dette studieåret.
Arkiv
Trine* trodde aldri hun kunne mestre skolen igjen. Gjennom NAV-tiltaket Fullført har hun fått en ny sjanse. Veileder i Fullført Susanne Mathisen forteller hvordan tett oppfølging, trygge relasjoner og målrettet veiledning kan utgjøre forskjellen.
Kva kompetansar brukar karriererettleiarar i møte med vegsøkjarar? HK-dir har utvikla filmressursen «Veiledningsrommet». Her møter vi åtte vegsøkjarar i ulike livsfasar, og får høve til å bli med dei inn i rettleiinga.
På Utdanning.no finner du nå samlet informasjon om utveksling i utlandet. Tjenesten «Veien til utveksling» gir tips om alt fra økonomi og bolig til hvilke utvekslingsavtaler det enkelte fylket har.
Karriereveiledningspolitikken fremkommer av komplekse styringssystemer, og hviler på et mangfold av verktøy og interessenter. Ved å forstå denne konteksten kan veiledere navigere i utfordringer, være effektive talspersoner og utforme kraftfulle systemer for livslang karriereutvikling.
Arbeid med karriereveiledning er grunnleggende filosofisk i den betydning at mange av de viktigste spørsmålene vi møter i veiledning, er filosofiske av natur. Når veisøkere strever med å finne mening, verdier, formål, klarhet og tilfredshet, er det store spørsmål som krever filosofisk refleksjon.
Mange 10.-klassinger er usikre på hva de er interessert i og synes derfor det er vanskelig å velge utdanningsprogram i videregående skole. Karriereveiledning.no har nå laget et interesseutforskingsverktøy nettopp for denne målgruppa.
Har du hørt om Kvalitetslaboratoriet, men lurer på hva det egentlig er og hvordan du kan bruke det i en travel hverdag?
Kunstig intelligens får stadig større fotfeste i arbeidslivet, også innenfor karriereveiledningsfeltet. Karriereveileder Alexandra Blumenstein fra Karrieresenteret ved Norges Handelshøyskole reflekterer over hvordan karrieresenteret bruker KI-verktøy i veiledningen av studenter.
I karriererettleiing møter du som karriererettleier ikkje berre eit menneske, du møter samstundes òg samfunnet med dei krava og forventingane det har. Desse krava gjeld både oss som rettleiarar og vegsøkjaren.
Denne boka handlar om karrierelæring og karriererettleiing i den danske skulen. Forfattarane gir ein teoretisk bakgrunn for arbeidet med karrierelæring, og viser gjennom praktiske døme korleis ein kan jobbe med emnet Utdanning og jobb, mellom anna som ein integrert del av undervisninga.
Hvordan ser et godt og relevant karriereveiledningstilbud for forskere i en tidlig karrierefase ut? Hva bør et slikt det inneholde, og hvilke rammebetingelser bør være på plass for lykkes med å utvikle et slikt tilbud?