Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg jobber daglig med veiledning av voksne veisøkere som ønsker å fullføre videregående skole, eller som har ønske om å rekvalifisere seg for å få nye jobbmuligheter. En vanlig arbeidsdag for meg består ofte av å kartlegge språkkunnskaper og se på tidligere utdanning og kompetanse hos de voksne som søker på skoleplass hos oss. Dette gjennomføres med individuelle samtaler, ofte med fysisk oppmøte, men også via telefon eller Teams. Voksne veisøkere er per definisjon fra fylte 19 år og oppover.
I tillegg til dette er jeg leder for karrierenettverket i Øst-Telemark, som består av karriereveiledere og rådgivere fra Notodden, Hjartdal, Rjukan og Tinn. Dette er en stilling jeg har en dag i uken, og vi er til sammen fem nettverksledere i Telemark fylke. Der har jeg ansvar for å legge til rette for fysiske møter med de 22 medlemmene i vårt nettverk, som til vanlig jobber som veiledere i ungdomsskole, videregående skole, NAV, kommunal voksenopplæring, opplæringskontor, OTEK, oppfølgingstjeneste og fagopplæring. Vi jobber mye med å få til best mulig overganger for elevene fra ungdomsskolen til videregående skole, og har også ansvar for å gjennomføre karrierekveld for lokale 10.-klassinger. I tillegg benytter vi møtene våre til ulik kompetanseheving innen karriereveiledningsfeltet.
Hva gjorde at du fikk lyst til å jobbe som karriereveileder?
Når jeg husker tilbake til både ungdomsskole og videregående skole, da jeg selv var elev der, har jeg alltid hatt rådgivere som var gode samtalepartnere, og som virkelig brydde seg om meg. Det synes jeg selv var veldig fint når jeg trengte noen å snakke med. Da jeg startet i jobben som lærer i videregående skole i 1996, hadde vi på vår skole en hyggelig, eldre rådgiver, og da hun skulle pensjonere seg, ble jeg spurt om å overta. Dette synes jeg var et ærefult oppdrag, og jeg ville gjerne lære mer innen rådgiverfaget. Jeg syntes det virket interessant å jobbe tettere på de elevene som trengte noe ekstra, og å kunne være med i et lag rundt eleven for å prøve å få eleven gjennom videregående opplæring.
Kan du fortelle om din karrierereise som førte deg fram til den jobben du har nå?
Jeg har nok alltid vært en person med mye energi og som liker å være sosial, så jeg startet tidlig med å være aktiv i foreningsarbeid og være aktivitetsleder og trener i idretten for barn og ungdom. Dette ga mersmak, og jeg tok senere tre år på den lokale lærerskolen. Jeg startet arbeidskarrieren i barnevern og barnehage, men jeg har stort sett jobbet som rådgiver og karriereveileder i videregående skole i de siste 30 årene – først i ordinær videregående opplæring for ungdom innen helse- og oppvekstfagene og påbygg for generell studiekompetanse, og nå de senere årene innen videregående opplæring for voksne. Jeg har også vært i kombinasjonsstilling som pedagogisk psykologisk rådgiver i PPT i noen av årene som lærer og rådgiver på videregående skole.
Skoleåret 2007–2008 dro jeg og familien til Uganda på lærerutveksling med tre videregående skoler i Kampala. Der ønsket jeg å få prøve ut rådgivning for elevene, men det viste seg å ikke være så lett siden de ikke var vant med dette. Så mesteparten av tiden min i Uganda var jeg kroppsøvingslærer istedenfor.
Underveis i disse arbeidsårene har jeg vært så heldig å få lov til å ta videreutdanning innen veiledning og rådgivning – som har vært viktig i forbindelse med endringer som har skjedd i løpet av denne tiden. Jeg har også tatt spesialpedagogikk mellomfag, noe som har vært med på å gi meg en trygghet i rådgiveroppgavene. Jeg leverte også masteroppgave sommeren 2024 innen karriereveiledning, og valgte å skrive om karriereutfordringer for unge transpersoner. Mitt hjerte brenner fortsatt for de elevene som trenger oss rådgivere mest, og for viktigheten av at vi møter alle med et åpent sinn, og tør å spørre når vi er engstelige for at noen ikke har det bra.
Hva er den siste faglige opplevelsen du hadde – foredrag, bok, møte, podkast eller annet?
I mai var jeg så heldig å få være med, som fylkesleder i Telemark, på fylkesledersamling med Rådgiverforum Norge til Tromsø. Der var vi på besøk hos Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse sine avdelinger Utdanning.no og Karriereveiledning.no. Det var utrolig lærerikt å få kommet tett på de som er med på å lage Utdanning.no. De fleste av oss er nok inne på nettsidene deres så godt som hver eneste dag. Det var artig å se lokalene og hilse på de som jobber der. Der fikk vi også være med på en workshop og komme med forslag og ideer for hvordan verktøyene kan bli enda bedre. Det er spennende og lærerikt når man har muligheten til å møte karriereveiledere fra hele landet. Dette er noe som gir stor inspirasjon for meg til videre arbeid innenfor karriereveiledningsfeltet.
Har du en inspirasjonskilde – en fagperson som har lært deg noe viktig om karriereveiledning?
Jeg husker at ganske tidlig i min rådgiverkarriere hadde vi et foredrag med Roger Kjærgård på en rådgiversamling, og jeg ble veldig inspirert av hans positive syn på veisøkeren og medmennesket. Jeg synes Roger var spesielt flink til å få frem viktigheten av å kunne være med på å bidra til å hjelpe andre med å finne sin vei videre. Han har som foreleser og professor alltid vært jordnær, og hatt tid til å holde god kontakt med karriereveiledere og rådgivere på grasrota. Jeg har også vært så heldig å nyte godt av Roger sin kunnskap i opprettelsen av masterutdanning innen karriereveiledning, og har hatt han som engasjert foreleser på studiet.
Har rollen eller oppgavene som rådgiver/karriereveileder forandret seg i årene du har jobbet med dette?
I de årene jeg har jobbet som karriereveileder i skolen, har en av de største endringene, synes jeg, vært i forbindelsen med NOU 2016:7 «Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn». I utarbeidelsen av NOU-en fikk vi lokalt i vårt karrierenettverk ofte besøk av daværende leder av Karrieresenteret i Telemark, Kjersti Isachsen, og hun informerte oss om arbeidet med NOU-en underveis. Dette var med på å høyne kunnskapen om og interessen for vårt eget fagfelt i vår nettverksgruppe. Karriereveiledningsfeltet ble løftet opp, og ble viktig for flere enn oss som jobbet med dette til daglig, og det gjorde noe med selvtilliten til oss på grasrota.
Da Nasjonalt kvalitetsrammeverk kom noen år senere, hjalp det enda mer til å få etablert et mer helhetlig system for karriereveiledningen her i landet. Nå brukes vel kvalitetsrammeverket mest digitalt, der det finnes utrolig mange muligheter til bruk både for oss karriereveiledere som faggruppe, men også til bruk med veisøkere. Der har det skjedd en enorm utvikling på kun få år, som vi alle er så heldige å kunne benytte oss av.
Har din arbeidsplass prøvd ut noe nytt i det siste?
På min arbeidsplass har vi det siste året jobbet mye med den nye modulstrukturerte opplæringen for voksne. Siden jeg er karriereveilederen for blant annet helseutdanningen, har det vært mye arbeid i upløyd mark, hvor vi prøver å finne gode løsninger for elevene, og samtidig ha god kommunikasjon med kommunene som skal ta dem imot tidligere enn før. Dette har vært et krevende år, men nå håper vi det er flere rutiner på plass.
Gode råd til ferske karriereveiledere:
Siden jeg selv har vært så heldig å få delta i karriereveiledningsfeltet i mange år, har jeg lyst til å gi et par gode råd til ferske karriereveiledere. Det å ta seg tid til å delta på arenaer hvor man treffer andre karriereveiledere, uansett om man føler at tiden ikke strekker til, gir så mye tilbake av kunnskap og inspirasjon. Dette bør du som ny prioritere. Ta gjerne på deg verv i organisasjoner som jobber vår sak, for eksempel Rådgiverforum Norge og/eller din lokale forening. Da lærer du hvordan det er å sitte i et styre, du blir kjent med andre rådgivere, og du får et større faglig fellesskap.
Ikke vær redd for å lære mer og ta videre studier! Det å få påfyll av ny kunnskap, selv i voksen alder, gir masse inspirasjon til å se fremover og lete etter nye gode muligheter. Meld deg på Landskurs for rådgivere. Der treffer du andre karriereveiledere, og vil oppleve at samholdet er stort.