Mirjana Hodnekvam hadde lang erfaring som karriererettleiar, mellom anna frå NBMU, då ho fekk ansvaret for å bygge opp eit karrieresenter ved arbeidsplassen sin, Nav Nordre Follo. Karrieresenteret er godt besøkt og har nøgde brukarar, fortel ho.
Serier
Tema lenker
Veilederforum.no har en rekke serier knyttet til ulik tematikk. Utforsk de ulike seriene her.
Hva betyr egentlig myndiggjøring i karriereveiledningssammenheng? Er myndiggjøring det samme for veileder og veisøker? Og kan man bli for myndiggjort?
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Annette Myhra, rådgiver og lærer ved Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad.
Hvilke litteraturminner fra oppveksten har gjort inntrykk, og hvordan har disse satt spor videre i livet? Møt Hilde Kjendalen (INN) fra Gjestepanelet.
Dette arbeidsheftet handler om jobbsøkerprosessen. Det retter seg mot jobbsøkere, men er nyttig for karriereveiledere som utgangspunkt for å diskutere muligheter og utfordringer i jobbsøkerprosessen med veisøkere.
I denne nye boka presenterer Oda Notevarp Paulsen relevante teorier og begreper for karriereveiledere som jobber med arbeidsinkludering.
Karriereveiledere møter jevnlig personer som opplever minoritetsstress. Kunnskap om den vedvarende belastningen minoriserte personer opplever på grunn av sin sosiale posisjon, er derfor helt sentral. To forskere fra SINTEF presenterer i denne artikkelen funn fra en studie med personer som har erfart minoritetsstress.
Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Mari Camilla Wedøe, rådgiver ved Arendal videregående skole.
Fredrik Fornes har skrevet en bok om å ta eierskap til sin egen karriereutvikling. Trine Mariusdatter Nordeidet forteller i denne bokomtalen om hvorfor hun mener boka er aktuell og nyttig for karriereveiledere.
En fersk OECD-rapport viser at nesten halvparten av norske tenåringer er usikre på hva de vil jobbe med i fremtiden. Mange av de som vet hva de vil jobbe med, har høye ambisjoner. Tallene avdekker også tydelige kjønns- og klasseskiller.
Hver høst begynner tusenvis av norske unge og voksne på studier ved landets universiteter og høgskoler. Noen vet hva de går til, andre ikke. I karriereveiledningsfaget snakker vi av og til om å være «studieforberedt» – men hva betyr egentlig det?
Korleis kan karriererettleiing bidra til kjønnsutradisjonelle utdanningsval? Er det i det heile teke noko karriererettleiarar bør vere opptekne av, og på kva måte kan du jobbe med dette i din eigen praksis?
Sider
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?