Aktuell faglitteratur: «Jobbpunkt»

Article tema
Aktuell faglitteratur: «Jobbpunkt»

Dette arbeidsheftet handler om jobbsøkerprosessen. Det retter seg mot jobbsøkere, men er nyttig for karriereveiledere som utgangspunkt for å diskutere muligheter og utfordringer i jobbsøkerprosessen med veisøkere.

Tittel på heftet: Jobbpunkt

Forfattere: Håvard Lindheim (red.)

Utgivelsesår: 2025

Utgiver: Deltagruppen

Hva handler arbeidsheftet om?

Jobbpunkt tar for seg jobbsøkerprosessen. En kort innledning tar opp leserens motivasjon: Hva er livskvalitet for deg? Hva er dine drømmer og mål for fremtiden, og hvordan kan en jobb bidra til at du kan nå dine mål? Videre følger en fyldig gjennomgang av jobbsøkerprosessen, etter 6M-modellen, som vi utdyper under. Heftet avsluttes med tips og råd til hva du bør tenke på når du har fått jobben: Hva er HMS og arbeidskontrakt? Hvordan kan arbeidspraksis være nyttig? Hvordan kan du øke din egen kompetanse mens du er i jobb? Hvordan kan du forberede deg på mulige hindringer?

Gjennom hele heftet er det tips og råd til hvordan du kan bruke KI til forskjellige deler av jobbsøket. Elementer fra Nasjonalt kvalitetsrammeverk er med i flere av trinnene i 6M-modellen. Karriereknappen «Meg i kontekst» blir brukt inn i det første trinnet. I det andre trinnet er karriereknappen «Muligheter og begrensninger» til god hjelp, og i det fjerde trinn er det en egen refleksjonsoppgave rundt «Valg og tilfeldigheter». 

Videre presenteres en rekke QR-koder slik at leseren kan gå til relevante nettsteder med sin smarttelefon. Det er gjennomgående referanser til Nav: det at man skal registrere CV og jobbønsker, hvordan man søker etter jobber der, og presentasjon av Nav Jobblyst på YouTube og Facebook.

Hva er 6M-modellen for jobbsøkerprosessen?

6M presenterer seks trinn fra arbeidsledig til jobb. Modellen legger vekt på flere elementer enn «søknad, CV og jobbintervju»:

  1. Mine ressurser: Hvordan strukturerer jeg mine ferdigheter, evner, arbeidserfaring med mer? Hva er ulike typer kompetanse? Hvordan reflektere over samarbeidsevner? Hva er nytten av å lage en jobbprofil? Dokumentasjon av ressurser med attester og referanser: «Dette er meg, og det jeg kan. Hvordan kan jeg bekrefte det jeg kan?» Trinn 1 skal ende opp i CV.
  1. Mine yrkesinteresser: Hva vil jeg, og vil jeg ikke, jobbe med? Hvordan utforsker jeg yrker? Hvordan tenker jeg rundt karriereutvikling? Refleksjon rundt valg av yrke. Trinn 2 skal ende opp i et brukbart jobbønske for din neste jobb.
  1. Markedsanalyse: Bli kjent med arbeidsmarkedet, lokalt og regionalt: Hvilke jobber finnes nå, og hvordan vil arbeidsmarkedet utvikle seg i fremtiden? Hva bør jeg satse på? Hvordan blir jeg kjent med mulighetene? Hvordan kan KI brukes for å utforske fremtidens arbeidsmarked? Trinn 3 skal ende opp med en oversikt over hvilke jobber som finnes i det området som er aktuelt for jobbsøkeren.
  1. Mulighetsanalyse: Ut fra ressurser og yrkesinteresser, og med det aktuelle arbeidsmarkedet: Hvor finnes det ledige jobber som passer for meg? Hvordan finner jeg ut hvor det er muligheter for jobb eller praksis? Hvilke kanaler bruker arbeidsgivere for å rekruttere, og hvor mange stillinger blir faktisk utlyst? Hvordan kan jeg bruke nettverk, bemanningsbyråer og sosiale medier for å finne jobb? Hvordan vurderer jeg om jeg er kvalifisert til en utlyst stilling? Trinn 4 skal ende opp med å finne frem til konkrete arbeidsgivere.
  1. Min jobbkontakt: Når jeg har funnet interessante arbeidsgivere, hvordan går jeg frem for å ta kontakt med arbeidsgiveren for å få en samtale om jobb? Hva kjennetegner en god jobbsøknad, og hvordan presenterer jeg meg selv på en overbevisende måte? Hvilke metoder kan jeg bruke for å ta kontakt? Hvordan følger jeg opp søknader? Hva bør jeg tenke på når jeg tar direkte kontakt? Trinn 5 skal ende opp med en avtale om en jobbsamtale.
  1. Min jobbsamtale: Du har tatt kontakt med en arbeidsgiver, eller arbeidsgiver har funnet profil eller CV på nettet. Neste trinn er nesten alltid en samtale om jobb: Hva gjør jeg når jeg er innkalt til intervju, eller har fått en avtale om en jobbsamtale? Hvordan forbereder jeg meg for å gjøre et godt inntrykk? Hvilke spørsmål er vanlige i jobbintervju, og hvordan kan jeg øve på å svare på dem? Hvordan viser jeg motivasjon og presenterer min kompetanse? Trinn 6 skal forhåpentligvis ende opp med tilbud om jobb.

Hvorfor et arbeidshefte i papirform?

Jobbpunkt ble først utarbeidet 2012. Vi trodde fjerde utgave i 2017 ville være siste utgave, med tanke på hvor mange gode nettressurser om jobbsøkerprosessen som nå finnes. Imidlertid opplever vi stadig at det er mange arbeidssøkere som foretrekker å få et fysisk hefte i hånda. Noen orker ikke å sitte for lenge med en datamaskin, mens andre kanskje ikke har nok basisferdigheter til å finne frem til, og bruke, digitale ressurser.

Fra Proba (2022) vet vi at nesten alle nyankomne flyktninger har en smarttelefon, mens langt færre har god kjennskap til bruk av PC. Da kan det være et stykke frem til det å bruke datamaskin effektivt i jobbsøk. I arbeidsheftet er det 32 QR-koder til relevante nettressurser, og mange opplever at det er effektivt å bruke arbeidsheftet i samspill med digitale ressurser.

Mange opplever det som en god avveksling å kunne sitte og bla i et hefte, lese og gjøre notater. Noen understreker også at det for dem er enklere å sitte i en liten gruppe og diskutere og samarbeide med utgangspunkt i et papirhefte istedenfor en dataskjerm. Derfor ble Jobbpunkt redigert og utvidet, og et arbeidshefte på 80 sider er tilgjengelig fra 2025.

Hvem er arbeidsheftet rettet mot?

Jobbpunkt brukes primært av arbeidsinkluderingsbedrifter som leverer arbeidsrettede tiltak til Nav. Videre brukes det av noen Nav-kontorer og noen kommunale introduksjonssentere for flyktninger.

Heftet på 80 sider er grundig, men har enkelt språk og lav terskel. Det er skrevet for arbeidssøkere som ikke er helt selvgående, det vil si de som ikke på egen hånd behersker prosessen med å finne seg en arbeidsgiver. Videre opplever nyankomne som skal bli kjent med hvordan en finner seg jobb i Norge, at heftet er det nyttig for dem. 

Hvordan kan karriereveiledere bruke heftet?

Heftet er ganske stramt strukturert rundt 6M-modellen for jobbsøkerprosessen, med en passende innledning og avslutning. Det er nyttig når du som karriereveileder ønsker å presentere mer enn «søknad, CV og intervju». Dessuten er det et svært hensiktsmessig valg hvis du opplever at dine veisøkere trenger et alternativ til å sitte og jobbe på en datamaskin.

Noen karriereveiledere bruker heftet som utgangspunkt for samlinger med flere arbeidssøkere. Det presenterer tydelige emner i logisk rekkefølge, og er velegnet til en kombinasjon av felles introduksjon, gruppearbeid og egenarbeid. Andre bruker det som utgangspunkt for individuell veiledning. Arbeidssøkeren får heftet, følger prosessen og gjør forskjellige oppgaver underveis; veileder tar opp progresjon i møter, og diskuterer utfordringer og muligheter.

Bilde
Bilde av forsiden til boka

Aktuell faglitteratur

Veilederforum ønsker å presentere aktuelle bøker på karriereveiledningsfeltet.

Forfattere forteller hva boka handler om, hvem målgruppa er og hvordan boka er relevant for karriereveiledere.