I Bergen samarbeider ungdomsskoler, arbeidsliv og utdanningsinstitusjoner om å arrangere Fagdag i bedrift for elever i faget utdanningsvalg. Aase Bergmann er fagrådgiver for ordningen og har utviklet en modell for samarbeidet. Nå deler hun av sine erfaringer.
Metode og verktøy
Tema lenker
Det finnes en rekke metoder og verktøy som kan benyttes i fellesskap med veisøker i veiledningsmøter. Her kan du lese mer om erfaringer og refleksjoner rundt bruk av ulike metoder og verktøy.
Metaforer er en naturlig del av veiledningssamtaler og representerer en kompleks form for refleksjon. Metaforen har en viktig rolle i veiledning og læring, likevel kan det være interessant å se på hvordan verbale metaforer kan inngå som et virksomt element i veiledning.
Les korleis undervisning i forklaringsmodellane rundt toleransevindauga og den tredelte hjernen kan nyttast inn i karriererettleiinga – med vellukka resultat.
Å være utenfor arbeidslivet er gjerne en tidsbestemt situasjon eller fase i livet mange opplever som krevende for selvtilliten. Når det er størst behov for gode rammer for refleksjon i karrierevalg kan tankekjør og negative følelser komme i veien for bevisste refleksjonsprosesser.
Må man være ekspert på karriereveiledning for å gjennomføre en karrierelæringsaktivitet? En arbeidsgruppe i Oslo har nå samlet, bearbeidet og distribuert et undervisningsopplegg i karrierelæring til bruk blant annet i klassens time.
Ved Syddansk Universitet er karriereveiledning og Career Management Skills en integrert del av læreplanen, og ikke et tilbud som studentene kan velge eller velge bort.
Modellen for problemløsning i overgangsfaser kan bidra til at veisøkere blir bedre forberedt på overganger i livet og får bedre utbytte av muligheten de har.
Veiledningsmetoden Life-design kan bidra til at veisøkeren gjenvinner kontrollen over egen karriere.
Karriere Finnmark er som eneste karrieresenter i Norge sertifisert i metoden FROG Leadership og livsmestring. Susanne Lupton i Karriere Finnmark håper metoden kan bli innført permanent i skolene.
Gjennom dette verktøyet bygger deltakerne sine karriereferdigheter samtidig som de trener på språk.
– Modellen kan styrke vegsøkjar si oversikt og gi ein betre føresetnad for å ta ei sjølvstendig avgjerd, skriv karriererettleiar Tore Muren.
Som veileder kan man stå overfor utfordrende samtaler der du må veilede personer til å ta aktive valg for å omstille seg. Da er det nyttig å gjøre veisøkeren bevisst på kraften som refleksjon og tankesett har for læring.
Sider
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?