Gjennom kurset Utdanningsvalg for voksne får deltakere i introduksjonsprogrammet som ønsker å ta en videregående utdanning, strukturert karrierelæring i klasserommet.
Ulike målgrupper
Tema lenker
Den enkelte målgruppe har noen felles forutsetninger og behov. Det kan være elever i skolen og foresatte, studenter i høyere utdanning, personer i, utenfor og i slutten av arbeidslivet, personer med innvandrerbakgrunn, personer med funksjonsnedsettelser, innsatte i fengsel og andre.
Karriereveiledning anbefales for nyankomne flyktninger og er et viktig integreringstiltak.
Å komme som flyktning eller familiegjenforent til et helt nytt land kan oppleves som å kræsjlande i et nytt system, en ny kultur og et nytt språk. "Klart jeg kan" er et kurs som kan hjelpe på veien.
Telenor Open Mind er et program som rekrutterer innvandrere og personer med nedsatt funksjonsevne inn i jobb, i samarbeid med Nav.
De siste årene har fagmiljøene satt fokus på hvordan Voksenopplæringen og resten av samfunnet raskest mulig kan få nyankomne flyktninger og innvandrere til å lykkes. Ola R. Søberg og Cathrine Bjordal deler her noen erfaringer.
I denne artikkelen forteller karriereveileder Arturo Hernandez, som selv er innvandrer, om sine møter med jobbsøkere som også har denne bakgrunnen.
For noen uker siden skrev jeg om Leila og Kenan, de to flyktningene som venter på oppholdstillatelse og mulighet til å skaffe seg lønnet arbeid i Norge. Møtet med denne gruppen veisøkere gir grobunn for noen etiske utfordringer, og det er på høy tid at vi anerkjenner og finner felleskap i disse utfordringene.
Som flyktning i et integreringsmottak får man tilbud om karriereveiledning. Hvilke forventninger og ønsker har flyktningene til veiledningen? Og hvordan opplever veilederen sin rolle? Høgskolelektor Anne Holm-Nordhagen fikk overvære en samtale med beboere ved Ila mottak i Oslo.
Hvis veiledningen er lik for alle, vil den ikke være likeverdig. Tone Salthe forteller her hvordan vi kan tilrettelegge slik at veileder og veisøker kan forstå hverandre på tross av eventuelle utfordringer med systemforståelse, kulturforskjeller og norskferdigheter.
Hvordan kan en som karriereveileder gjenkjenne ettervirkninger som følge av dramatiske og livstruende hendelser hos veisøkere? Og hvordan kan en møte de som har utviklet traumerelaterte plager og strever med å takle hverdagen?
- Det krever ikke stor ressursbruk å forebygge mislykket skolegang, sier den svenske forskeren Michael Lindblad. Han har sett på hvorfor mange unge med migrasjonsbakgrunn ikke fullfører skolegangen.
- Karriereveiledere bør får en bedre forståelse av hva migrasjon er og hva det innebærer å bo i et flerkulturelt samfunn. Det kommer fram i en svensk doktoravhandling om veiledning av nyankomne innvandrere.
Sider
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?