Hvordan kan karriereveiledning for flyktninger og migranter bidra til å bygge et mer inkluderende og robust samfunn?
Flyktninger
Hva er det viktig å reflektere over i møte med veisøkere med flyktningbakgrunn? Kulturorientert veiledning (Culture-Infused Counselling, CIC) kan hjelpe karriereveiledere med å trekke inn kultur som ressurs i egen veiledningspraksis.
Gjennom kurset Utdanningsvalg for voksne får deltakere i introduksjonsprogrammet som ønsker å ta en videregående utdanning, strukturert karrierelæring i klasserommet.
Karriereveiledning anbefales for nyankomne flyktninger og er et viktig integreringstiltak.
Å komme som flyktning eller familiegjenforent til et helt nytt land kan oppleves som å kræsjlande i et nytt system, en ny kultur og et nytt språk. "Klart jeg kan" er et kurs som kan hjelpe på veien.
Telenor Open Mind er et program som rekrutterer innvandrere og personer med nedsatt funksjonsevne inn i jobb, i samarbeid med Nav.
De siste årene har fagmiljøene satt fokus på hvordan Voksenopplæringen og resten av samfunnet raskest mulig kan få nyankomne flyktninger og innvandrere til å lykkes. Ola R. Søberg og Cathrine Bjordal deler her noen erfaringer.
I denne artikkelen forteller karriereveileder Arturo Hernandez, som selv er innvandrer, om sine møter med jobbsøkere som også har denne bakgrunnen.
For noen uker siden skrev jeg om Leila og Kenan, de to flyktningene som venter på oppholdstillatelse og mulighet til å skaffe seg lønnet arbeid i Norge. Møtet med denne gruppen veisøkere gir grobunn for noen etiske utfordringer, og det er på høy tid at vi anerkjenner og finner felleskap i disse utfordringene.
Som flyktning i et integreringsmottak får man tilbud om karriereveiledning. Hvilke forventninger og ønsker har flyktningene til veiledningen? Og hvordan opplever veilederen sin rolle? Høgskolelektor Anne Holm-Nordhagen fikk overvære en samtale med beboere ved Ila mottak i Oslo.
Hvis veiledningen er lik for alle, vil den ikke være likeverdig. Tone Salthe forteller her hvordan vi kan tilrettelegge slik at veileder og veisøker kan forstå hverandre på tross av eventuelle utfordringer med systemforståelse, kulturforskjeller og norskferdigheter.
Hvordan kan en som karriereveileder gjenkjenne ettervirkninger som følge av dramatiske og livstruende hendelser hos veisøkere? Og hvordan kan en møte de som har utviklet traumerelaterte plager og strever med å takle hverdagen?
Sider
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?