Karriereveiledere fra seks ungdomsskoler og videregående skoler var tidligere i år på utveksling gjennom Academia, et mobilitetsprogram i regi av Euroguidance. De besøkte seks forskjellige land, og møtte kolleger fra hele Europa.
Elever
En lærer trenger fagdidakstisk kompetanse for å kunne gi god undervisning i utdanningsvalg. For å videreutvikle fagdidaktikken i utdanningsvalg er karrierefaglig kompetanse en sentral betydning. Den nye kompetansestandarden for utdanningsvalglæreren er et steg i retning av å styrke fagets egenart.
Hvordan kan transspråking i undervisning og karrierelæring bidra til at elever med andre morsmål enn norsk kan oppleve å bli inkludert i sosiale fellesskap i skolesamfunnet?
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) inviterer til en åpen innspillsrunde på forslaget til kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen.
Hvordan kan de fylkeskommunale karrieresentrene være en ressurs for skolene i det viktige arbeidet med å styrke kvaliteten i skolens karriereveiledning gjennom arbeid i regionale rådgivernettverk?
I Vestre Viken jobber fire videregående skoler med å videreutvikle karriereveiledningstilbudene til elevene sine. Skolene har fått prosjektmidler fra partnerskap for karriereveiledning i fylkeskommunen. Anne Holm-Nordhagen, som er representant i partnerskapet, forteller fra utviklingsprosjektene og reflekterer over erfaringene så langt.
Veilederforum har fokus på karriereknappene og Gøril Hoel, rådgiver ved Blindern videregående skole, gir oss et bilde av hvordan ordparet «Meg i kontekst» kan utforskes og utfordres gjennom en kunstnerisk tilnærming.
Hvordan kan karriereveiledere oppdage og best mulig støtte ungdommer som tenker på å avbryte utdanningsløpet? Hvordan kan karriereveiledere bli bedre til å forstå hva som skjer når unge har det vanskelig og vakler, og hva kan øke ungdommens trivsel og utholdenhet?
Hvordan kan lærerutdanningen styrke faget utdanningsvalg? Åshild Berg-Brekkhus og Oda Notevarp Paulsen fra Høgskolen på Vestlandet foreslår flere tiltak for å styrke faget og gjøre det mer synlig og interessant for lærerstudenter.
Siden 2017, «yrkesfagenes år», har et team av lærlinger og unge fagarbeidere gjestet ungdomsskoler for å informere om yrkesfag. I år har etterspørselen etter informasjon fra rollemodeller vært ekstra stor.
Å få fleire jenter til å velje yrkesfag krev meir enn å gjennomføre prøveprosjekt. Arbeidet må inn i rutinane og krev større politisk støtte.
I Hallingdal har elever på videregående og ungdomsskole fått testet ut ulike jobber med høyere utdanning gjennom konseptet «Fagdag i bedrift». Metoden kan være en effektiv måte å lære om et yrke man er interessert i.
Sider
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?