- Det var utrolig lærerikt og inspirerende å møte kolleger som jobber med ulike deler av karriereveiledningsfeltet i ulike europeiske land, sier Cecilie Indrebø.
Hun er undervisningsinspektør og rådgiver ved Ingieråsen ungdomsskole i Nordre Follo i Akershus, og hennes reise gikk til Estland. Nærmere bestemt byene Tallinn og Pärnu. Der besøkte hun blant annet et karrieresenter for arbeidsledige og var på jobbskygging ved en yrkesfagutdanning, Pärnu Vocational Education Centre.
- Jeg kom hjem med ny kunnskap, masse nye idéer og har fått et bredt kontaktnettverk på karriereveiledningsfeltet i Europa, sier hun.
Les mer om Academia-oppholdet i Estland her.
Fortalte om egen praksis
Lissbeth Hovdal, rådgiver og lærer ved Meløy videregående skole i Nordland, var på Kypros. Hun besøkte både en videregående skole, et arbeidsformidlingskontor, et flyktningkontor og European University Cyprus.
- Oppholdet ble avsluttet med at vi som var på utveksling holdt en presentasjon fra egen praksis for rundt 60 inviterte rådgivere fra hele Kypros, forteller hun.
Hun synes hun fikk et spennende innblikk i de ulike sektorene.
- Det var også veldig nyttig å få besøke European University Cyprus, med tanke på veiledning av egne elever som ønsker å studere utenlands. Og sist, men ikke minst var det veldig fint å bli kjent med rådgivere fra ti andre europeiske land.
Stimulere til samarbeid
Academia-programmet ble etablert i 1995 i regi av Euroguidance, som er det europeiske nettverket for karriereveiledning. Målsettingen er å stimulere til samarbeid, deling av god praksis og nettverksbygging blant karriereveiledere i Europa. Oppholdene varer 3-4 dager. Euroguidance Norge, som er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), er koordinator for den norske Academia-utvekslingen.
- Norge trenger arbeidstakere med internasjonal kompetanse. Regjeringen ønsker at flere elever og studenter drar på utveksling, og karriereveilederne har også behov for internasjonale erfaringer. Fordelen med å reise på Academia-utveksling er at veilederne både utveksler gode metoder og får et europeisk nettverk. Veiledere, særlig i grunnopplæringen, er ofte ensomme i rollen sin og har behov for et faglig nettverk, derfor prioriterer vi dem når vi behandler søknadene, sier Karoline Tellum-Djarraya i HK-dir.
Norge var også vertsnasjon
Norge er også vertsnasjon for Academia-nettverket. Her er Karriere Buskerud medarrangør. Elleve deltakere fra åtte land kom i år på besøk. De fikk blant annet en innføring i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning, Utdanning.no og Karriereveiledning.no. Veilederne fikk også møte fagpersoner ved Universitetet i Sørøst-Norge og deltok i jobbskygging på skoler, karrieresenter og oppfølgingstjenesten i Buskerud, i tillegg til HK-dir og Valle Hovin skole i Oslo.
Oppholdet var vellykket, forteller Jorunn Hesjedal og Tor Olav Sviggum. Begge er nettverksrådgivere i Karriere Buskerud. Tor Olav Sviggum sitter også i landsstyret i Rådgiverforum Norge.
- Deltakerne ble blant annet imponert over at det er så kort vei til policy-nivå i Norge, og at HK-dir er så tett påkoblet praksisfeltet. Videre vakte Kvalitetsrammeverket og ressursene som ligger der stor interesse. Deltakerne fikk prøve ut ulike ressurser, som ganske lett kunne oversettes og brukes på tvers av språkbakgrunn. Det nære samarbeidet med universitets- og høgskolesektoren og at Norge har en masterutdanning i karriereveiledning, var også noe deltakerne merket seg, sier Jorunn Hesjedal.
Se video om de utenlandske deltakernes besøk i Norge her.
Tok initiativet
Det var Jorunn Hesjedal og Tor Olav Sviggum som tok initiativet til at Norge igjen ble med i Academia-utvekslingen. Da hadde det gått noen år siden Norge sist deltok.
- Vi har hatt et ønske om å legge til rette for internasjonal erfaring for rådgivere i skolen, som vi har ansvar for. Vi er begge ambassadører for det å møtes på tvers av landegrenser, og ser på det som utrolig verdifullt, sier Tor Olav Sviggum.
Han synes også det er et poeng å minne skolene på at de kan involvere rådgivere i for eksempel Erasmus+-søknader, og i andre internasjonale samarbeid. Det ligger mange gode karrierelæringsmuligheter i både kortere og lengre utvekslingsopphold for elever, mener han.
- Det å invitere rådgivere inn med sitt perspektiv, er noe vi har framsnakket i vårt eget fylke, sier Tor Olav Sviggum.
Enkelt å søke
Begge understreker også at Academia-utveksling innebærer en relativt enkel søknadsprosess. Dette kan være en fordel for mange rådgivere i skolen, som ikke nødvendigvis har et stort team rundt seg, og tid og anledning til å finne fram til ulike ordninger.
Jorunn Hesjedal var selv på Academia-utveksling i Latvias hovedstad Riga i 2013.
- Jeg syntes den gangen, da jeg jobbet som skolerådgiver og var relativt ny i den jobben, at det ble et vindu mot verden. Du fikk på en måte et nytt nettverk av kolleger i Europa, sier hun og tilføyer:
- Det var en veldig positiv erfaring, og også nyttig på den måten at du blir litt ydmyk i forhold hva som er mulig å få til på tross av begrensede ressurser.
Livslang læring i Luxemburg
Cecilia Vu, rådgiver studiespesialisering ved Stovner videregående skole i Oslo, er helt enig i at Academia-oppholdet var en positiv erfaring. Hun var en av de seks norske karriereveilederne som fikk muligheten i år, og dro til Luxemburg. Der var temaet livslang læring, forteller hun.
- Det jeg tar med meg tilbake, er «best practice»-eksempler for samarbeidsstrukturer mellom skole og eksterne instanser. Jeg fikk mer innsikt i hvordan det jobbes med å styrke yrkesfagene, samt det å ha fokus på tidlig tilknytning til arbeidslivet for unge. Da kan de tidlig opparbeide seg relevante erfaringer samt utvikle relevante soft skills/ferdigheter.
Hun satte også pris på møtet med karrierveilederne fra de andre deltakerlandene.
- Jeg utvekslet verdifulle erfaringer med dem, og hentet masse inspirasjon ut fra hvordan de jobbet med karriereveiledning på sine skoler, og hvordan jeg kunne implementere det i eget arbeid på egen skole.
Et samlingspunkt for likesinnede
«Et stort, friskt pust i hverdagen». Slik beskriver Lene Røraas, rådgiver ved Borgheim ungdomsskole på Nøtterøy i Færder kommune, sitt utvekslingsopphold. Det fant sted i Dornbirn i Østerrike. Hun besøkte Beratung für Bildung und Beruf (Bifo), et karrieresenter for både unge og voksne.
- Vi reiste også mye rundt og var blant annet i Liechtenstein og på ulike bedriftsbesøk, sier hun.
Først og fremst opplevde hun dagene i Østerrike som en sosial samling for likesinnede.
- Vi hadde erfaringsutveksling «døgnet rundt», blant annet om måter å forebygge frafall og utenforskap på. Det var både nyttig og befriende å se og høre om andres opplevelser av yrket som karriererådgiver.Vi hørte foredrag om alt fra ungdomscoaching til livslang karriereveiledning. Det var ekstremt spennende at de andre deltakerne representerte så mange ulike land, men at vi likevel var så like, avslutter Lene Røraas.