Masterstudiet i karriereveiledning fyller 10 år

Article tema
Masterstudiet i karriereveiledning fyller 10 år

Nylig markerte Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i Innlandet at det er ti år siden de i fellesskap etablerte landets første masterstudium i karriereveiledning.  

- Masterstudiet har vært en pådriver for mye av det som senere har skjedd innen feltet, mener Anette Vaage Slåtto. Hun tilhørte selv det første studentkullet som startet i 2014 og er i dag doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Sørøst-Norge. 

- Jeg tenker at masterutdanningen også har bidratt til å samle karriereveiledningsfeltet, sier Torild Schulstok, som er førstelektor i karriereveiledning og seksjonsleder ved Høgskolen i Innlandet. 

250 har gjennomført studiet

Det var disse to institusjonene, daværende Høgskolen i Buskerud (nå Universitetet i Sørøst-Norge) og Høgskolen på Lillehammer (nå Høgskolen i Innlandet) som gikk sammen om å etablere det nye masterstudiet.  

Hittil har omkring 250 studenter avlagt mastergrad i karriereveiledning ved de to lærestedene. Temaene for masteroppgavene favner vidt. «Hvilke erfaringer har lærere i ungdomsskolen med å undervise i faget utdanningsvalg?», «Karriereveiledning med forvaringsdømte i fengsel», «Flytting eller lediggang – et vanlig men vanskelig valg». Dette er bare noen av spørsmålene som er blitt belyst. 

Skulle styrke karriereveiledningen

Masterstudiet i karriereveiledning var ett av flere tiltak som ble satt i verk for å styrke karriereveiledningen i Norge. Da Nasjonal enhet for karriereveiledning i daværende Vox (i dag en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) ble opprettet i 2010, var en av oppgavene å kartlegge hva som fantes av utdanningstilbud innenfor karriereveiledning. Vox bestilte en rapport som konkluderte med at tilbudet var lite helhetlig og dårlig definert. Rapporten anbefalte å etablere en utdanning som dekket masternivå. På denne tiden var det ikke noe lærested som hadde et stort nok fagmiljø innenfor karriereveiledning. Derfor ble det foreslått at to institusjoner kunne gå sammen om å etablere studiet. 

Engasjement gjorde utslaget

Torild Schulstok tror det var en kombinasjon av flere ting som gjorde at nettopp daværende Høgskolen i Buskerud og Høgskolen på Lillehammer fikk oppdraget. For det første hadde begge allerede etablert kortere videreutdanninger innenfor karriereveiledning. 

- Jeg tror også det var så enkelt som at det var vi som var mest «på», og hadde engasjerte dekaner som nærmest satt klare med pennen for å signere, sier hun. 

Masterstudiet ble vedtatt og kom på statsbudsjettet i rekordfart. En suksessfaktor var det nære samarbeidet mellom Nasjonal enhet for karriereveiledning i Vox og lærestedene, mener Torild Schulstok. 

- Vi var jo også heldige ved at den daværende direktøren i Vox, Jan Ellertsen, hadde teft for det politiske spillet rundt det kommende regjeringsskiftet. Han klarte å få inn masteren i karriereveiledning i det «vinduet» hvor den nye regjeringen (Solberg, i 2013) kom på banen med sin politikk i revidert nasjonalbudsjett. 

Læreplan i ekspressfart

De to høgskolene hentet impulser utenfra da de i ekspressfart jobbet med den første læreplanen. Nordiske og europeiske kolleger ble tatt med på råd, som Peter PlantGuðbjörg VilhjálmsdóttirRaimo Vuorinen og Peter Weber. De to førstnevnte, og flere andre sentrale, utenlandske forskere som Tristram Hooley, Rie Thomsen og Kristina Mariager-Anderson, ble senere ansatt som professor ved lærestedene. 

At de klarte å rekruttere internasjonale toppnavn til Drammen og Lillehammer, tror Torild Schulstok henger sammen med at Norge var litt «kjerringa mot strømmen» på denne tiden. 

- I mange andre land var det en trend å bygge ned (innenfor karriereveiledning). Økonomien var vanskelig, «nå satser vi ikke så mye på dette lenger». Så da ble det litt «look to Norway». Flere syntes det var spennende å leke med oss og vi ble sett på som et land som hadde lyst til å satse, i motsetning til andre land som egentlig lå langt foran oss i løypa. Så min opplevelse er at vi var heldige og fikk en god oppdrift i starten. 

Les fagartikkel om opprettelsen av masterstudiet her.

Samarbeider tett

De to institusjonene samarbeider fremdeles tett om masterutdanningen. Blant annet har de et samarbeidsutvalg med månedlige møter og felles personalseminar flere ganger i året. Et lite skår i gleden i jubileumsåret er at det ikke ble tatt opp studenter på masterstudiet ved Høgskolen i Innlandet denne høsten. 

- Dette skyldtes først og fremst en revidering og forenkling av studiemodellen. Fra og med høsten 2025 er master i karriereveiledning tilbake på tilbudslisten også ved Høgskolen i Innlandet, forteller Torild Schulstok.

Hun tilføyer at fagmiljøene ved de to institusjonene har som mål å jobbe kontinuerlig med utvikling av studie- og emneplaner, og har mange ideer framover for modernisering av et felt i utvikling.  

Fra veileder til karriereveileder 

Torild Schulstok og Anette Vaage Slåtto avslutter med å betone ringvirkningene studiet har skapt. 

- Jeg tror masterstudiet har bidratt til en felles opplevelse av å tilhøre et felt, sier Torild Schulstok. 

 - Før var vi kanskje en mer homogen, lukket gruppe og kalte oss en «familie», sier Anette Vaage Slåtto og tilføyer: 

- Nå er den gruppen blitt utvidet. Heldigvis. Studiet har åpnet seg for flere yrkesgrupper og flere mennesker.  

En erfaring hun har gjort seg, kan kanskje stå som et bilde på studiets betydning. 

- Mange kaller seg veileder når de begynner på studiet. Når de er ferdige, har de gått over til å bruke tittelen karriereveileder

Bilde
Bilde av programkomiteen for markeringen av at masterstudiet i karriereveiledning fyller ti år.
Bildetekst
Arrangementskomitéen for jubileumsmarkeringen, som fant sted i Drammen. Fra venstre Cathrine Bjordal, Anette Vaage Slåtto, Hilde Kjendalen og Torild Schulstok.

Hva har masterstudiet betydd for din faglige utvikling og karriere?

Bilde
Bilde av Line Liland Richardsen

Line Liland Richardsen
Seniorrådgiver ved NAV Arbeidslivssenter Rogaland, avd. Haugesund

Masterstudiet i karriereveiledning har bidratt til å gjøre meg langt tryggere i veilederrollen. Min tilknytning til karriereveiledningsfeltet har vært gjennom arbeids- og inkluderingsbedrifter. Her er karriereveiledningsoppdraget sterkt knyttet til det som er Navs samfunnsoppdrag. Studiet har bidratt til økt forståelse for de spenninger som kan oppstå mellom politikk og praksis. Jeg føler meg bedre rustet i møte med etiske dilemmaer, til å utøve skjønn med en god faglig ryggsekk på, og til å velge innfallsvinkler som møter den enkeltes veiledningsbehov. Kan varmt anbefale studiet til alle interesserte.

Bilde
Bilde av Jomar Kvithyll

Jomar Kvithyll
Rådgiver ved Strinda videregående skole i Trondheim

For meg betydde masteren i karriereveiledning mye i form av heving av egen kompetanse som kunne komme elever og veisøkere til gode. Samtidig har det nettverket jeg har fått tilgang på, vært veldig viktig når det gjelder å diskutere fag og ulike problemstillinger man står overfor i egen hverdag. Innblikket jeg fikk i litteraturen fra feltet har også vært god å støtte seg på når det gjelder å utvikle egne opplegg som skal fremme karrierelæring for elever. 

Bilde
Bilde av Sonja Susnic

Sonja Susnic
Universitetslektor ved OsloMet

Masteren har gitt meg en bredere innsikt i karriereveiledningsfaget, og spesielt karrierelæring har jeg lært mye om. Tiden til å fordype seg i temaet overganger har vært viktig for min videre karriere etter endt studietid. Studiet har åpnet dører til nye jobber som universitetslektor med ansvar for studier innen karriereveiledning og karrierelæring på OsloMet. Jeg har også fått mulighet til å bli med i spennende prosjekter som bidrar til utvikling på vårt fagfelt, med karrierelæring for studenter i høyere utdanning og utvikling av spillbasert karrierelæring tverrsektorielt. Jeg har utvidet mitt nettverk både nasjonalt og internasjonalt også.