En lærer trenger fagdidakstisk kompetanse for å kunne gi god undervisning i utdanningsvalg. For å videreutvikle fagdidaktikken i utdanningsvalg er karrierefaglig kompetanse en sentral betydning. Den nye kompetansestandarden for utdanningsvalglæreren er et steg i retning av å styrke fagets egenart.
Fagfordypning
Profesjonalitet som begrep er utvilsomt et honnørord i dagens samfunn. Hvilke yrkesgrupper eller arbeidstakere vil ikke ønske å fremstå som profesjonelle? Samtidig er diskursene og retorikken rundt profesjonalitetsbegrepene noe tvetydige og byr på enkelte dilemma.
Hvordan kan karriereveiledere oppdage og best mulig støtte ungdommer som tenker på å avbryte utdanningsløpet? Hvordan kan karriereveiledere bli bedre til å forstå hva som skjer når unge har det vanskelig og vakler, og hva kan øke ungdommens trivsel og utholdenhet?
Flere transpersoner opplever store utfordringer i sine liv og karriere. Hva bør vi som karriereveiledere vite om transpersoners karriere, og på hvilken måte kan vi støtte dem i deres valgsituasjoner og karriererelaterte utfordringer?
I kvalifiseringstilbudet Mentorprogram INN får flyktninger med høyere utdanning kunnskap om eget fagfelt i Norge gjennom mentoring og internship. Målet er å komme tilbake til sitt fagfelt og få relevant jobb.
Siden 2017, «yrkesfagenes år», har et team av lærlinger og unge fagarbeidere gjestet ungdomsskoler for å informere om yrkesfag. I år har etterspørselen etter informasjon fra rollemodeller vært ekstra stor.
Hva skal til for å kunne kalle seg en sosialt rettferdig karriereveileder, spør Torild Schulstok og Clare Seville. Utgangspunktet er et pågående bokprosjekt fra Tristram Hooley, Ronald Sultana og Rie Thomsen.
Tips oss
Har du en god idé til noe du mener vi bør skrive om som angår ditt fagfelt?