Tilbudet om karriereveiledning til nyankomne innvandrere er i dag begrenset. Fem karrieresentre i Troms, Nord-Trøndelag, Oppland, Aust-Agder og Vestfold har fått tilskudd fra Vox til å utvikle karriereveiledningstilbudet. Prosjektgruppene har utviklet modeller for karriereveiledning og prøvd ut ulike karriereveiledningsaktiviteter i norskopplæring, grunnskoleopplæring for voksne og/eller 50 timer samfunnskunnskap
Rapporten omhandler de ulike karriereveiledningsaktivitetene som ble utviklet og prøvd ut i prosjektene som gruppeveiledning for deltakere i norskopplæringen i Vestfold, individuell karriereveiledning for deltakere i norskopplæring i Aust- Agder og bruk av elementer fra faget utdanningsvalg i grunnskoleopplæring for voksne i Nord- Trøndelag.
En av utfordringene i alle prosjektene var knyttet til språk. De fleste deltakerne i prosjektet befant seg tidlig i norskopplæringsløpet og mange hadde følgelig et lavt ferdighetsnivå i norsk. I rapporten kan du lese om hvordan prosjektet i Troms løste denne utfordringen ved å gjennomføre karriereveiledningsaktivitetene i tett samarbeid med tolker og tospråklige lærere i 50 timer samfunnskunnskap.
En annen utfordring var samarbeidet mellom de ulike aktørene på karriereveilednings- og integreringsfeltet. I rapporten beskrives det hvordan prosjektet i Oppland jobbet med å skrifteliggjøre samarbeidsrutiner, forankre prosjektet hos hver enkelt aktør og videreføre sin karriereveiledningsmodell til hele Valdres-regionen.
Resultater fra prosjektene:
- Flere nyankomne innvandrere har fått tilgang til karriereveiledning på et tidlig tidspunkt.
- Karriereveiledningen har blitt tilpasset deltakernes språknivå, livssituasjon og behov for kunnskaper om norske forhold.
- Aktørene har fått økt kunnskap gjennom kompetanseutveksling og samarbeid.
- Tverrfaglig samarbeid og koordinering har gitt bedre sammenheng i karriereveiledningstilbudene.
Vox’ anbefalinger på grunnlag av prosjekterfaringene:
- Deltakere i voksenopplæringen bør få karriereveiledning på et tidlig tidspunkt i opplæringsløpet.
- Det bør gis et variert tilbud av karriereveiledningsaktiviteter.
- Karriereveiledningen bør tilpasses deltakernes norskferdigheter.
- Det bør i større grad ansettes rådgivere ved voksenopplæringssentrene.
- Karrieresentrene bør tilby kompetansestøtte til voksenopplæringssentrene og andre aktører på integreringsfeltet.
- Tverrfaglig samarbeid mellom aktørene på karriereveilednings- og integreringsfeltet bør forankres og nedfelles skriftlig.
Les rapporten her: Karriereveiledning for nyankomne innvandrere (PDF)