På nettsidene veiledning.utdanning.no kunne veisøkere mellom 28. januar og 15. april 2013 sende inn spørsmål og chatte om utdanning og karriere. Kvalifiserte veiledere satt klare til å svare på spørsmålene. De sju rådgiverne fra videregående skole, universitet, karrieresenter og Nav svarte på spørsmål også på kveldstid.
Fornøyde brukere
Målet med tjenesten var å forebygge feilvalg og frafall blant utdanningssøkende, og å utvikle kompetansen til veilederne. Senter for IKT i utdanningen sto bak prosjektet, og nettveiledningen ble gjennomført i portalen utdanning.no.
Mange unge, og også en del voksne, benyttet seg av nettveiledningen i løpet av de to og en halv månedene prøveprosjektet varte. En evaluering av prosjektet viste at åtte av ti var ganske eller svært fornøyde med tilbudet. De fleste opplevde å få svar på det de lurte på, og gode råd om utdannings- og yrkesvalg. Mange av de spurte foretrekker nettveiledning framfor personlig kontakt med en rådgiver.