FINNUT-forskningsprosjektet «Utdanningsforløp - valg, begrensninger og kontekst» er et tredelt forskningsprosjekt som blant annet har sett på kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen til arbeidslivet.
Forskningen viser at jenter og gutter i Norge fremdeles tenker tradisjonelt i utdannings- og yrkesvalg. Men noe er i endring.
- Vi ser at blant jentene begynner det å skje noe, sier forsker Liza Reisel ved Institutt for samfunnsforskning (ISF) til Forskningsrådet.
Reisel sier at i klassene der jenter er i flertall, viser resultater at de er flinkere i realfagene og flere velger realfag på videregående skole.
Forskerne tror noen av forklaringene er at jenter liker å konkurrere med andre jenter og at det er mer ro i klassene der jenter er i flertall.
I det tredelte forskningsprosjektet har de også sett på andre faktorer som påvirker ungdoms utdannings- og yrkesvalg:
- Den første delen ser på kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen til arbeidslivet og hvordan disse påvirkes av bosted og sosial bakgrunn.
- Den andre delen undersøker skolemiljøet, nabolagets og lærernes påvirkning på karakterer og fullføring av videregående skole.
- Den tredje delen tar for seg forholdet mellom utdanning, helse og sosial ulikhet.