Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg jobber som rådgiver på en ungdomsskole i Fredrikstad med i underkant av 500 elever. Jeg underviser i faget utdanningsvalg på 9. og 10. trinn, og jeg veileder elevene før søknad til videregående opplæring. Jeg arrangerer også foreldremøter to ganger årlig for foresatte til elever på 10.trinn. Der er hovedfokuset informasjonsdeling og dialog.
Jeg deltar på nettverksmøter i fylkeskommunen gjennom Partnerskap for karriereveiledning. Der samarbeider jeg med rådgivere fra ungdomsskolene i nærområdet og karriereveiledere fra de videregående skolene. Som rådgiver fungerer jeg som et bindeledd mellom ungdomsskolen og de videregående skolene, og da er dette nettverket gull verdt.
Andre arbeidsoppgaver jeg har, er å samarbeide med ITO-koordinator ved innsøking til videregående skole for elever som har behov for tilrettelagt avdeling. På skolen vår har vi et innføringstilbud for elever i kommunen med kort botid i Norge. Jeg bistår minoritetsspråklig koordinator med søknad til videregående skole eller forberedende opplæring (FO).
Hva gjorde at du fikk lyst til å jobbe som karriereveileder?
For 10 år siden søkte jeg om jobbrotasjon til en annen ungdomsskole i kommunen, og ble jeg kjent med rådgiver Annette Myhra. Ved å observere Annette fikk jeg innblikk i et område i skolen jeg ikke kjente så godt til. Jeg ble nysgjerrig og tenkte raskt at dette kunne være noe for meg. Da jeg kom tilbake til ungdomsskolen jeg opprinnelig jobbet på, åpnet det seg en mulighet for å bli rådgiver, og jeg grep den muligheten med begge hender.
Kan du fortelle litt om karrierereisen som førte deg frem til den jobben du har nå?
Da jeg gikk siste året på videregående skole, var jeg usikker på hva jeg skulle gjøre videre. Jeg fikk en time hos karriereveileder/rådgiver for å forsøke å finne ut av hva jeg skulle søke på. Denne timen førte til et feilvalg av studier, og senere til et omvalg. Jeg var lett påvirkelig og usikker. Jeg reflekterte ikke så mye over det den gangen, men etter at jeg har dukket ned i karriereveilederfeltet, ser jeg hvor viktig det er at en karriereveileder/rådgiver er forsiktig med å komme med konkrete råd. Jeg ser betydningen av at en karriereveileder/rådgiver reflekterer sammen med eleven, uten å legge føringer eller overføre egne overbevisninger på eleven.
Hva var den siste interessante faglige opplevelsen du hadde – foredrag, bok, møte, podkast eller annet?
Vi var på et møte med nettverket vårt denne våren, der vi fikk informasjon om lærlingeordningen i Fredrikstad kommune. Det var både inspirerende og informativt. Vi fikk høre om arbeidsplasser i kommunen som jeg ikke hadde innsikt i fra tidligere. Kommunen tar inn ungdommer til full opplæring i bedrift i mange ulike lærefag, og tilpasser hver kontrakt til hver enkelt elev. Mange elever har behov for en alternativ vei til fagbrev. Full opplæring i bedrift er ikke noe nytt, men det at det er satt i system i kommunen på denne måten, var jeg ikke klar over.
Har du en inspirasjonskilde – en fagperson som har lært deg noe viktig om karriereveiledning?
Alle medlemmene i nettverket er inspirasjonskilder for meg fordi de lærer meg noe nytt, gir meg faglige oppdateringer eller deler gode undervisningsopplegg. Men hvis jeg skal trekke frem en person som har vært en ekstra inspirasjon for meg, er det vår nettverksleder Ingrid Kristen-Johanssen. Hun har vært svært dyktig på å invitere gode fagpersoner til møtene våre, gi meg ny innsikt og passe på at karriereperspektivet alltid står øverst på agendaen.
Har rollen som rådgiver/karriereveileder forandret seg i de årene du har jobbet med dette?
Jeg begynte å jobbe som rådgiver i 2016. Arbeidsoppgavene mine er stort sett de samme som da jeg begynte, men jeg opplever at rollen har forandret seg noe likevel. Karriereveiledning har blitt viktigere fordi det er så mange muligheter i videregående i dag. Det er muligheter som ikke fantes den gangen foreldrene til elevene gikk på videregående, og flere lokale tilbud på de ulike videregående skolene. Det er mange ulike veier til målet, og jeg opplever derfor at rollen som rådgiver er viktigere enn tidligere.
Har din arbeidsplass prøvd ut noe nytt i det siste?
Dette skoleåret prøver vi ut noe helt nytt hos oss. Fram til nå har vi hatt en rådgiver, men dette skoleåret skal vi være to rådgivere. Vi skal samarbeide om alle arbeidsoppgavene, og har fordelt utdanningsvalg og veiledning mellom oss. Forhåpentligvis vil dette føre til et mer systematisk arbeid i faget, der utdanningsvalg på 9. og 10.trinn henger bedre sammen. Med den nye organiseringen får jeg blant annet undervise i utdanningsvalg på 9.trinn, og følge elevene i prosessen med arbeidsuke. Når elevene begynner på 10.trinn, har jeg forhåpentlig god kjennskap til både hvem elevene er, og hva de har interesse for. Jeg gleder meg til å ha en kollega på huset som brenner for karriereveiledning like mye som meg.