Møt en veileder: Marianne Løyningsøen Bakervik

Article tema
Møt en veileder: Marianne Løyningsøen Bakervik

Bli kjent med mangfoldet av karriereveiledere i Norge. Denne gangen møter du Marianne Løyningsøen Bakervik ved Lakselv ungdomsskole.

Marianne Løyningsøen Bakervik jobber som rådgiver og som faglærer i fagene utdanningsvalg, samfunnsfag og kroppsøving.

1. Hvor lenge har du jobbet med karriereveiledning?

Jeg har jobbet som karriereveileder siden 2004.

2. Hva slags utdanning har du?

Jeg har lærerutdanning fra daværende Kristiansand lærerhøyskole. Deretter tok jeg et ettårig u-landsstudie (som det da het) ved Agder Distriktshøyskole og ble adjunkt. Senere har jeg tatt 30 studiepoeng i karriereveiledning/rådgiving ved Høgskolen i Finnmark og er nå adjunkt med opprykk.

3. Hva liker du best med å jobbe som karriereveileder?

Det er å snakke med elevene om fremtiden - muligheter, drømmer og ønsker. Høre hva de har av tanker. Og forhåpentligvis å være med på å gjøre en forskjell for noen elever.

4. Hva er dine arbeidsoppgaver, og hvordan er fordelingen mellom dem?

Jeg jobber på en relativt liten ungdomsskole med 110 elever fordelt på fem klasser. Rådgiverstillingen utgjør om lag 25 prosent. Jeg underviser dessuten i faget utdanningsvalg i alle klasser. Vi har valgt å ha utdanningsvalg hovedsakelig i 9. og 10. klasse med en skoletime per uke på begge trinnene. I 8. klasse har vi noe utdanningsvalg, men da som del av et prosjekt hvor vi tar for oss arbeidslivet i kommunen.

Som rådgiver har jeg en obligatorisk én til én-samtale med alle elever på 10. trinn. Jeg er tilgjengelig for samtaler ut over dette også, og er dessuten tilgjengelig for samtaler med foresatte om de ønsker det. Ellers er det å hjelpe elevene med å søke videregående skole, holde informasjonsmøte for foresatte i 10. klasse om videregående skole og ha ansvar for å koordinere hospitering på videregående skole for alle elevene i kommunen.

5. Hva slags verktøy bruker du oftest i karriereveiledningen?

I faget utdanningsvalg har vi læreboka «Min framtid». Vi bruker også ulike nettsteder (vilbli.no, Utdanning.no) og filmer, og har kommet litt i gang med å bruke karriereknappene.

6. Hva er de største faglige utfordringene i din arbeidshverdag?

Det er å ha tid nok til alle elevene. Rådgiverressursene har ikke endret seg, selv om kravene og forventningene til hva vi som rådgivere skal bidra med, har endret seg mye.

7. Hvordan jobber dere med faglig utvikling innen veiledning på din arbeidsplass?

For øyeblikket har vi ikke noen fast plan for dette. Jeg har fått reise på Landskurset for rådgivere som skolen dekker. Nå som jeg er styremedlem i Rådgiverforum Norge, får jeg også mulighet til å delta på andre møter og samlinger som gir meg faglig påfyll. For eksempel har vanligvis opplæringsavdelingen i fylket en samling for rådgivere en gang i året i forkant av søking til ideregående.

8. Hva er du ekstra opptatt med i jobben din for tiden?

Nå som det har vært innsøkning til videregående, har jeg hatt samtaler med 10. klassingene om hva de tenker om framtiden. Det er det jeg jobber mest med nå, i tillegg til at jeg har koordinert hospitering på videregående skole for både 9. og 10. klasse.

Bilde
Bilde av intervjuobjektet

Møt en veileder

Veilederforum har startet opp igjen serien Møt en veileder (tidligere Månedens veileder og Min veilederhverdag) for å gi Veilederforums lesere kjennskap til bredden i norsk karriereveiledning og ulike jobber man kan ha i feltet.