Tittel på heftet: Kollektiv vejledning – et inspirationshæfte
Forfattere: Bo Klindt Poulsen og Randi Boelskifte Skovhus
Utgivelsesår: 2024
Utgiver: EVU Ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning VIA University College
Hva handler inspirasjonsheftet om?
Med dette inspirasjonsheftet vil vi bidra med kunnskap om og perspektiver på utviklingen av kollektiv veiledning. Ambisjonen vår er ikke å presentere alt som er å si om kollektiv veiledning, men snarere å vise vårt syn på kollektiv veiledning: dens rammer, dens potensial og dens utfordringer. Inspirasjonsheftet presenterer heller ikke en ferdig modell eller metode som er normativ for kollektiv veiledning. Vi ønsker å presentere våre refleksjoner rundt mulighetene for kollektiv veiledning og hva vi mener er det viktigste å være oppmerksom på når vi veileder kollektivt. Forhåpentligvis kan heftet være til inspirasjon for veiledere som ønsker å utvikle sin egen kollektive veiledningspraksis.
Hva er kollektiv veiledning?
I dette heftet forstår vi kollektiv veiledning som karriereveiledning som blir gjennomført i større grupper, som for eksempel veiledning med en skoleklasse eller et team i en utdanning. Kollektiv veiledning kjennetegnes ved at den består av et fellesskap (klasse eller team) som eksisterer både før og etter veiledningsaktiviteten. Det er altså ikke veiledningsaktiviteten i seg selv som er årsaken til at fellesskapet eksisterer, men det er et fellesskap/kollektiv hvor veiledningen skal foregå.
Hvem er inspirasjonsheftet rettet mot?
Inspirasjonsheftet retter seg mot alle veiledere som gjennomfører kollektiv veiledning som en del av veiledningsarbeidet sitt. De fleste eksemplene i heftet kommer fra den kollektive veiledningen i grunnskolen, som i Danmark blir ivaretatt av veiledere i den kommunale ungdomstjenesten. Men vi tar også med eksempler fra veiledning om høyere utdanning (høyere utdanning i Norge), og vi håper at heftet er relevant i en bred veiledningssammenheng, og at det også kan være relevant for digital kollektiv veiledning, veiledning i videregående skole, i høyere utdanning etc.
Hvorfor har dere skrevet inspirasjonsheftet?
Den kollektive veiledningen i skolen og videre i utdanningssystemet er utvilsomt den veiledningen de fleste møter, og er en av de mest brukte veiledningsformene i Norden, både historisk og i dag. Det er derfor tankevekkende at det også er den veiledningsformen som både historisk og i nåtid har fått minst oppmerksomhet i forskning og metodeutvikling. Bortsett fra individuelle evalueringsrapporter av spesifikke forsøk er det ingen overordnede rapporter som tematiserer og diskuterer den kollektive veiledningen.
Med dette heftet ønsker vi å vise både den kompleksiteten og det potensialet vi mener ligger i kollektiv veiledning som veiledningsform: Kollektiv veiledning har et potensial som kanskje ikke alltid blir realisert, og en kompleksitet som krever at man tar veiledningsformen på alvor, og vi ser at den kan ha like stor faglig verdi som for eksempel individuell veiledning.