Dansk prosjekt vil gjøre karrierelæringen mer praksisnær

Article tema
Dansk prosjekt vil gjøre karrierelæringen mer praksisnær

Forskere, skoleledere, lærere og karriereveiledere har startet et samarbeid for å utvikle en mer praksisnær og læringsorientert karrierelæring i ungdomsskolen. 

Prosjektet har fått navnet Samvej (Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning). Seks danske kommuner deltar, i tillegg til forskerne Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus, Kristina Mariager-Anderson og Miriam Dimsits. Prosjekteter finansiert av Fremfærd Børn

Målet med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom lærere og karriereveiledere med tanke på å utvikle en mer praksisnær tilnærming til læring og veiledning. Gjennom dette ønsker man å gi elevene bedre forutsetninger for å velge videregående opplæring. 

Bygger på tidligere forskning

Bakgrunnen for prosjektet er utfordringer som er avdekket gjennom blant annet forskningsprosjektet Udsyn i udskolingen og analyser fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).  

Funn herfra viser at ni av ti elever i den danske videregående skolen som tar det som i Norge tilsvarer studiespesialisering (gymnasieelever), bestemte seg for studieretning allerede i 8. klasse. Samtidig opplever nesten halvparten av 8. klasseelevene et stort press når det gjelder å velge utdanning. 

Et annet funn er at elevers utbytte av karrierelæring øker når aktivitetene ikke oppleves som enkeltstående og «parallelle» med den øvrige undervisningen. 

Lærerne opplever dessuten i høy grad at de mangler støtte fra sin leder, og at de også mangler kompetanse innenfor karrierelæring.  

Nye tiltak prøves ut 

En rekke delprosjekter er nå under utprøving. I Fredericia kommune tester de for eksempel ut forskjellige former for arbeidspraksis og det å trekke inn bedrifter, frivillige organisasjoner og foreldre i karrierelæringen. I Vesthimmerland kommune arbeider de med å styrke samarbeidet mellom karriereveiledere og skolen som helhet.  

Deltakerne samarbeider i forskningssirkler. Det er tre forskningssirkler for lærere og veiledere, og en forskningssirkel for ledere.  

Samarbeid mellom forskere og praksisfeltet

Forskningssirkler er en gruppebasert metodikk for kompetanseutvikling som særlig er kjent fra Sverige. Metodikken bygger på et likeverdig samarbeid mellom forskere og personer som jobber i praksisfeltet, men der forskerne har ansvar for å lede selve prosessen. Tanken med metodikken er å bidra til å bygge bro mellom forskning og praksis. Forskere, og som i dette danske prosjektet, skoleledere og karriereveiledere, forplikter seg til å produsere kunnskap med tanke på utvikling og endring. Formidling av resultatene er også sentralt innenfor metodikken. 

Samvej-prosjektet skal etter planen munne ut i et skriftlig inspirasjonsmateriale, en animasjonsfilm og artikler. Det skal også danne grunnlag for videre forskning. 

Bilde
Bilde fra en samling i regi av prosjektet Samvej
Bildetekst
Randi Boelskifte Skovhus (i flerfarget jakke) er en av forskerne i det danske prosjektet Samvej. Her fra en av samlingene. Foto: Irene Aya Schou.

Ni kjennetegn for god karrierelæring

Samvej-prosjektet har utviklet ni kjennetegn for god karrierelæring. 

  1. En synlig og sammenhengende årsplan for karrierelæringsaktiviteter og karriereveiledning  
  2. Karrierelæring på alle klassetrinn 
  3. Karrierelæring og karriereveiledning skaper nysgjerrighet og utvider elevenes horisont 
  4. Skolen inviterer forskjellige arbeidsplasser og medarbeidere inn i skolen 
  5. Elevene opplever arbeidsplasser og får arbeidserfaringer  
  6. Elevene oppdager, opplever og diskuterer utdanninger 
  7. Elevene får informasjon og kunnskap om utdanninger og arbeidsmarked 
  8. Elevene har tilgang til profesjonell karriereveiledning 
  9. Tar hensyn til mangfold og individuelle veiledningsbehov i elevgruppen 

Les mer her