Offentlig og kvalitetssikret
aaaHold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

«Samtalestjernen»: Når du skal veilede, fatte vedtak og gi råd

Samtalemodell til bruk i profesjonell karriereveiledning: Hvordan kan du kombinere det å veilede med å gi råd og fatte vedtak?
Penn og papir
Lisa Quagliata og Tone Vassbotn
Karriereveiledere ved Karrieresenter Telemark
Opprettet 6. januar 2016, oppdatert 6. januar 2017

«Samtalestjernen» er utviklet av karriereveilederne Tone Vassbotn og Lisa Quagliata ved Karrieresenter Telemark. De står bak studiet «Veiledning i offentlig sektor» (15 stp) ved Høgskolen i Telemark. De er også forelesere på studiet, og det er på dette studiet at Samtalestjernen har «vokst fram» som en modell.

Skjermbilde 2016-01-06 kl. 12.16.02.png

«Samtalestjernen» modellen utarbeidet av Karrieresenter Telemark
Spissene i Samtalestjernen illustrerer de ulike funksjonene karriereveiledere kan ha i yrkesrollen.
All rights reserved.

Forfatterne beskriver modellen slik:

- «Samtalestjernen» er utviklet for å forstå hvordan vi på en god måte kan kombinere de ulike funksjonene vi har i vår yrkesrolle som forvalter, informant, ekspert og rådgiver. Disse funksjonene skal igjen kombineres med kommunikasjonsferdigheter fra profesjonell veiledning og coaching. Samtalestjernen retter seg spesielt til rådgivere i skolen og veiledere i NAV som ønsker å utvikle god samtalekompetanse. Den vil imidlertid også være lett å overføre til andre arenaer for opplæring innen veiledning og coaching. Samtalestjernen kan brukes som en mental ramme når man trener seg på å gripe veiledningens egenart, sier de.

Studentene til Vassbotn og Quagliata etterlyste litteratur og teorier knyttet til modellen. Dette førte til utarbeidelse av artikkelen og modellen:: «Veiledning ved hjelp av Samtalestjernen. Hvordan kombinere sin yrkesrolles ulike funksjoner med profesjonell veiledning».

Forfatterne understreker at dette ikke er et forsøk på å presentere en form for «mainstream» veiledning, men heller et ønske om at veilederen får oppleve større frihet til å holde rommet for refleksjon i sine samtaler.

Les artikkelen her (PDF)

Creative Commons Licence

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons-lisens (CC BY-NC-ND).

  • Bilde av to mennesker som prater sammen
    AlexRaths/thinkstockphotos.com All rights reserved.