To rapporter om karriereveilederes utdanningstilbud og kompetanseutvikling

Article tema
To rapporter om karriereveilederes utdanningstilbud og kompetanseutvikling

Høgskolen i Innlandet har i løpet av det siste året publisert to rapporter om karriereveilederes kompetanseutvikling. Den ene handler om utdanningstilbudet innenfor karriereveiledning, den andre om kompetanseutviklingen hos karriereveiledningsstudenter

Den sistnevnte rapporten er helt fersk. Den baserer seg blant annet på intervjuer med studenter som tar videreutdanning innen karriereveiledning ved Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i Innlandet. 

Rapporten er en tilleggsrapport til hovedrapporten, publisert i desember i fjor, som er tidligere omtalt på Veilederforum.no. Begge rapportene er laget på oppdrag av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). 

Noen hovedfunn i den nye rapporten

  • Studentene har med seg noen grunnleggende kompetanser om relasjonelt arbeid inn i studiene. De ønsker seg primært flere metoder, mer ferdighetstrening og verktøy, noe som kan utfordre rammene for studiesituasjonen.  
     
  • Studentene fra skolen opplever i stor grad de syv kompetanseområdene i Kompetansestandardene i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning som relevante. Men studentene påpeker at det kreves en konkretisering og tydeliggjøring mot skolehverdagen for at disse skal bli tilstrekkelig operative.  
     
  • Når det gjelder nytten studiene og innholdet i disse har for arbeidet på egen arbeidsplass, opplever studentene de kompetanseområdene som relaterer seg til veiledningssituasjonen som særlig relevant. 
     
  • Studentene vurderer også de mer systemrettede kompetanseområdene som relevante, men stiller seg noe undrende til om ambisjonene til endring og utvikling av praksis er realistiske.  
     
  • Studentene vurderer studiene som gjennomgående gode og relevante, samtidig som det oppfordres til å tilpasse studiene enda mer til tiden de som deltidsstudenter har til rådighet.

Oversikt over karriereveiledningsutdanninger 

I den andre rapporten finner vi blant annet en oversikt over utdanninger innen karriereveiledning.

De fem masterutdanningene er:

Tre av utdanningene, Master i karriereveiledning ved HINN og USN, samt Rådgivning for barn og ungdom ved NTNU, kan du ta på deltid. Disse studiene har halv progresjon. Det vil si at normert tid på studiet er det dobbelte av heltidsstudiet. Deltidsstudiene er derfor tilpasset dem som har jobb ved siden av, og er samlingsbasert. Som navnene på utdanningene sier, har de noe ulik faglig profil.

Selvstendige videreutdanninger: 

Disse utdanningene har ulikt omfang, og gir mellom 15 og 60 studiepoeng. Du kan søke med bakgrunn fra flere ulike sektorer. Utdanningene gir godskriving inn i en rekke masterprogram.  

Krever bachelorgrad

De aller fleste utdanningene krever at du har en bachelorgrad fra før. Til forskjell fra flere andre land, har ikke Norge en egen grunnutdanning i karriereveiledning på bachelornivå. Noen utdanninger har krav om relevant yrkespraksis. Merk også at noen av utdanningene bare er søkbare for en spesifikk målgruppe, som for eksempel Karriereveiledning for rådgivere i Osloskolen. Les mer på utdanningenes nettsider. 

*Dette kurset er endret siden HINNs rapport ble publisert.