Lesetips til sommerferien

Article tema
Lesetips til sommerferien

Har du noen ledige stunder i sommer eller uteblir ferieværet? Her er noen tips til faglektyre fra tre karriereveiledere med fersk mastergrad. 

Cathrine Eriksen (mastergrad i karriereveiledning ved Universitetet i Sørøst-Norge, 2023) 

Bilde
Bilde av Cathrine Eriksen.

Boken Vejledningsdidaktik av Peter Plant og Rita Buhl (2020) 

Jeg leverte masteroppgaven i karriereveiledning ved USN våren 2023. I masterprosjektet hadde jeg fokus på Kunnskapsbasert karriereveiledning i grupper. En del av problemstillingen handlet om hvilken betydning resultatet av forskningen ville få for karriereveiledningsfeltet.  I drøftingen av empirien ble det avdekket et behov at karriereveileder har «didaktisk kompetanse til bruk i organisering av og gjennomføring av karrierelæring». 

Boken Vejledningsdidaktik var god støtte til spørsmålene som handlet om å reflektere og evaluere egen veiledningspraksis. Forfatterne av kapitlene løfter også frem potensialet som ligger i karriereveiledning med unge mennesker. Den gir teoretisk og praktisk støtte til didaktisk planlegging av en helhetlig forståelse av karriereveiledningen og hvordan karriereveileder bør planlegge for møter med unge mennesker med mål om utbytte både for den det gjelder og i et samfunnsperspektiv.  

Grunnen til at jeg velger å dele dette boktipset, er at boken kan bidra til teoretisk og praktisk didaktisk forankring i praksis. Det vil kunne være av stor betydning for veisøkere at de didaktiske valgene vi gjør som karriereveiledere, vil kunne bidra til at de tilegner seg redskaper for selvstendige valg som de kan benytte senere i livet.  

Henning Strandvik (mastergrad i karriereveiledning ved Høgskolen i Innlandet, 2023)

Bilde
Bilde av Henning Strandvik

Tre bøker:

Critical Reflections on Career Education and Guidance. Promoting Social Justice Within a Global Economy av Barrie A. Irving og Beatriz Malik (2005) 

Career Guidance for Social Justice. Contesting Neoliberalism av Tristram Hooley, Ronald G. Sultana og Rie Thomsen (2018)

Career Guidance for Empancipation. Reclaiming Justice for the Multitude av Tristram Hooley, Ronald G. Sultana og Rie Thomsen (2019)

Litteraturen om sosial rettferdighet innenfor karriereveiledning kan sies å ha kommet i to «bølger». Den første «bølgen» er Barrie Irvings bok og den andre er bøkene til Hooley, Sultana og Thomsen. 

Denne litteraturen er dagsaktuell ved at den etterlyser et økt kritisk fokus på ekskludering, og feiring av ulikhet, for å inkludere mennesker som ellers faller utenfor tverrsnittet av befolkningen, i utdanning og arbeid. Aktivering av individenes kompetanser og perspektiver vil ha stor betydning både for individenes mulighetshorisont, utvikling og opplevd anerkjennelse. Det vil samtidig innebære en tetting av gapet mellom kompetansebehov og kompetansetilfang i samfunnet. 

Forfatterne inntar et samfunnskritisk perspektiv på den rådende økonomiske realismen og de diskursene og policyene denne rommer, og konsekvensene dette har for individer i liv, læring og arbeid. Dette gjelder spesielt de som opplever hindre og utenforskap.  

Bøkene oppfordrer oss til å være kritiske til samfunnets og våre egne normer og antagelser. De poengterer at det økende konkurransefokuset og ansvarliggjøringen av individet (i normaltider) utfordrer arbeidstilknytning og -tilgang. Dette er blant annet fordi policyutviklingen er basert på smale perspektiver på et mangfoldig samfunn, og i liten grad tar hensyn til faktiske hindre for mennesker som opplever utenforskap.  

Nina Borch Johansen (mastergrad i karriereveiledning ved Universitetet i Sørøst-Norge, 2023)

Bilde
Bilde av Nina Borch Johansen

Artikkelen Medarbeiderdrevet innovasjon – en kunnskapsstatus av Oscar Amundsen, Leif Jarle Gressgård, Kåre Hansen og Tone Merethe Aasen (2011)

Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) er et begrep som jeg ble oppmerksom på mens jeg jobbet med masteroppgaven «Implementering av veiledningsmodell for digital karriereveiledning». Forskningsprosjektet til masteroppgaven ble gjennomført i den nasjonale, digitale karriereveiledningstjenesten Karriereveiledning.no. Ved oppstart av Karriereveiledning.no i 2020 følte vi veiledere et behov for å støtte oss til en metodikk som tok hensyn til det digitale formatet og den norske konteksten. Resultatet var at vi utviklet vår egen veiledningsmodell, Modell for digital karriereveiledning. Det å utvikle en egen veiledningsmodell er en innovasjon. 

Artikkelen gjorde meg bevisst på at innovasjonsprosessen med å utvikle en ny veiledningsmodell var basert på karriereveiledernes innspill og erfaringer fra egen praksis. Artikkelen gav et innblikk av hva Medarbeiderdrevet innovasjon er, faktorer som påvirker organisasjonens bruk av og suksess med MDI og konsekvenser av metodikken. 

Jeg deler dette tipset fordi artikkelen gav meg et nytt begrep på innovasjonsprosessen vi hadde gjennomført i Karriereveiledning.no. Da jeg leste artikkelen, fikk jeg en anerkjennelse av at organisasjonsklima har betydning for de ansattes idémyldring og kreativitet, som igjen har betydning for utvikling av nye idéer. I tillegg må ledelsen ha tillit til at medarbeiderne selv kan løse utfordringer som de møter i sin egen praksishverdag.   

Bilde
Illustrasjonsbilde av mann som sitter i et tre og leser ei bok.
Bildetekst
Foto: Colourbox.