Alle utdanninger er i prinsippet åpne for alle kjønn. Likevel velger svært mange ungdommer kjønnstradisjonell utdanning, spesielt gutter. Dette kan få utilsiktede konsekvenser for den enkelte og samfunnet. Hvorfor er det slik, og hva kan karriereveiledere/rådgivere og lærere gjøre med dette? Hvordan kan vi engasjere elevene selv i spørsmål om kjønn og utdanning?
Tilbyr skreddersydde opplegg
Likestillingssenteret på Hamar tilbyr en webinar- og seminarrekke for rådgivere, lærere og karriereveiledere og mikrokurs for elever, som gir svar på nettopp disse spørsmålene. Dette er skreddersydde opplegg som skal engasjere både de som veileder, og elever.
Hensikten med opplegget er at både de som skal veilede elevene, og elevene selv får kunnskap om myter rundt det kjønnsdelte arbeidsmarkedet, hvordan kjønn påvirker valgene våre, og hvorfor det er viktig med bedre kjønnsbalanse i arbeidsmarkedet. Denne kunnskapen kan bidra til økt trygghet til å velge en utdanning eller et yrke som er utradisjonelt for eget kjønn. En slik trygghet kan også bidra til å svare opp etterspørselen for menn i oppvekst-, helse- og omsorgsyrker, eller kvinner i mannsdominerte bransjer.
Utvikling av webinar- og seminarrekke
Et seminar ble pilotert hos Trøndelag fylkeskommune i 2019. I forlengelse av denne piloteringen har Trøndelag fylkeskommune og Likestillingssenteret samarbeidet om å utvikle et større opplegg. Her blir praksis, teori, statistikk, normer og ulike øvelser for erfaringsutveksling og refleksjon gjennomgått. Innholdet oppfyller læreplanmål i flere fag, og spesielt faget utdanningsvalg.
Temaer som blir belyst i webinar- og seminarrekken, er:
- Hva er kjønn, og hvordan kan ulike kjønnsnormer få betydning i oppveksten?
- Hvordan kan kjønnsnormer forstås i sammenheng med kjønnsdelte utdanningsvalg og det kjønnsdelte arbeidsmarkedet?
- Hvorfor er kjønnsdelte utdanningsvalg en utfordring, og hva kan gjøres i skolen?
- Hva sier statistikken og forskningen om kjønnsdelte utdanningsvalg?
I webinar- og seminarrekken går Likestillingssenteret også gjennom konkrete tiltak som er prøvd ut i skolen, og normkritiske perspektiver i undervisningen. Blant de normkritiske perspektivene utforsker vi sammen hvordan det er flere måter å være jenter på, flere måter å være gutter på og flere måter å være kjønnskreative på. Vi reflekterer over hvordan vi som voksenpersoner bidrar til å utvide eller innskrenke handlingsrommet for barn og ungdom.
Opp igjennom årene har vi fått mange positive tilbakemeldinger fra lærere og karriereveiledere, både på webinar- og seminarrekken og på mikrokursene:
«Tusen takk for interessante webinarer. Fikk mange konkrete tips i dag, som jeg vil ta med meg videre i faget utdanningsvalg»
«Takk for interessante og tankevekkende fremlegg og diskusjoner.»
«Formatet på disse kursene er veldig bra, tidsbruken som mange er opptatt av er veldig bra. Filmsnuttene er fengende, tankevekkende, bevisstgjørende»
Stort engasjement i Trøndelag
Tilbake i 2019 ble seminaret i Trøndelag arrangert som et 4-timers fysisk kurs. Seminaret fikk gode tilbakemeldinger, og deltagerne opplevde det som relevant og nyttig. Mange flere ønsket å delta, men på grunn av store avstander i Trøndelag og kostnader knyttet til vikar var det mange som ikke kunne delta. Selv om dette var før pandemien, begynte vi umiddelbart å tenke at vi kunne nå enda flere med en digital løsning. Vi lekte med tanken om at et digitalt opplegg også kunne være en måte å nå elever på. Likestillingssenteret var positive fra første stund.
Mikrokurs for elever
I forlengelsen av dette har Likestillingssenteret utviklet mikrokurs for elever på 10. trinn, rettet mot overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole. Skoleeier i Trondheim kommune ble involvert for å bistå med å finne ungdomsskoler som kunne prøve ut de første mikrokursene. Alle de 18 skolene med ungdomstrinn i Trondheim ble med. Det ble mye spennende arbeid, og mikrokursene har fått positive tilbakemeldinger.
«Fint at dere har laget mikrokursene, mulighet for ferdig opplegg. Fint for oss lærere i utdanningsvalg»
«Henger meg på det å få et ferdig opplegg, kjempegodt for oss å ha et ferdig, skreddersydd opplegg.»
Skape større bevissthet
Hensikten med mikrokursene er åskape større bevissthet hos elevene om hvordan kjønn og andre forhold påvirker utdanningsvalg, og hvordan vi alle blir påvirket av normer for kjønn. Mikrokursene er lagt opp som en refleksjons- og læringsprosess basert på hvilket klassetrinn elevene går på. Målet er at elevene kan foreta mer informerte og gjennomtenkte valg.
Mikrokurset for 8. trinn byr på refleksjon om det å ta valg og hvordan det er naturlig å bli påvirket av venner. Elevene lærer om kjønnsroller. Som avslutning på kurset får elevene en intervjuoppgave, hvor elevene skal intervjue hverandre om hvilke interesser de har, og hva de kunne tenke seg å velge å bli.
I kurset for 9. trinn går elevene mer i dybden på normer for kjønn, og kurset handler blant annet om kommersialisering. I flere av refleksjonsoppgavene skal elevene reflektere rundt forventninger til kjønn, og om de selv kan tenke seg å velge et utdanningsprogram der det er få elever av deres eget kjønn.
På 10. trinn har kurset litt mer tekst, og handler om det kjønnsdelte utdannings- og arbeidsmarkedet og hvilke konsekvenser det kan få for individer og samfunnet. Mikrokurset på 10. trinn avsluttes med en gruppeoppgave der elevene skal lage en brosjyre om et yrke og presentere for klassen. Denne oppgaven kan gjøres mindre tidskrevende, for eksempel ved at elevene bare skal lage en kort presentasjon istedenfor en brosjyre.
Karriereveiledere/rådgivere og lærere kan benytte mikrokursene i undervisningen på alle trinn i ungdomsskolen. De tre mikrokursene er tilpasset hvert sitt klassetrinn i vanskelighetsgrad og språk, men det er uproblematisk å bruke kurset for 8. trinn på 9. og 10. trinn, og kurset for 9. trinn på 10. trinn.
Nå har det også kommet et mikrokurs for videregående opplæring. Her går elevene enda mer i dybden på historien og strukturene til det kjønnsdelte utdannings- og arbeidsmarkedet. De reflekterer rundt kjønnsdeling i både yrkesfag og høyere utdanning, og får en oppfriskning på kjønnsnormer i barndommen og ungdomstiden. De får dessuten ressurser der de kan lære mer om ulike yrker. Avslutningsvis skal elevene intervjue en voksenperson om vedkommendes yrke og kjønnsnormer, som de deretter skal presentere for klassen.
Fast oppsett av kursene for å sikre likeverd og kvalitet
Mikrokursene er laget med en spesifikk hensikt. De er kvalitetssikret for at lærere skal skjønne hva de skal gjøre, og har en faglig tilnærming som de selv og elevene forstår. Mikrokursene er lagt opp slik at lærere ikke må bruke mye tid på forberedelse til timen siden vi vet at lærere allerede har mange arbeidsoppgaver i en hektisk arbeidshverdag. For å sikre likeverdighet og kvalitet for alle elever må lærere gjennomføre mikrokursene for elevene slik kurset er satt opp, og ikke gjøre det til sitt eget eller tolke innholdet ved å eksempelvis hoppe over ulike deler av kurset.
Mikrokursene er et glimrende eksempel på hvordan et viktig tema i faget utdanningsvalg kan gjennomføres på alle skoler i alle kommuner for å sikre at kvaliteten innen dette temaet i læreplanen blir ivaretatt. Kursene representerer en likeverdig måte å bearbeide bevisstgjøringen om at all utdanning er åpen for alle kjønn, og at mange likevel gjør kjønnstradisjonelle valg.
Politisk vedtak i Trondheim kommune
I Trondheim kommune er det politisk bestemt at faget utdanningsvalg skal styrkes. Essensen i det politiske vedtaket handler om likeverdighet og kvalitet. Gjennom faget utdanningsvalg deltar skoler i karrierelæringsaktiviteter i regi av fylkeskommunen, for eksempel hospitering for elever. Arbeidet er forankret i oppvekstadministrasjonen i kommunen og rektorgruppen.
Gjennom lederforankring og prioritering fra ledelsen vet vi at alle elever får et fundament i karriereveiledningen, uavhengig av hvilken skole de går på og hvilken kompetanse utdanningsvalgslæreren har. Trondheim kommune har valgt å gjøre de tre mikrokursene som en del av hovedplanen i faget utdanningsvalg. Vi oppfordrer på det sterkeste at alle skoler med ungdomstrinn gjennomfører mikrokursene, og at karriereveileder/rådgivere og lærere deltar på webinar- og seminarrekken.