Hvordan navigere i nye landskap?

Article tema
Hvordan navigere i nye landskap?

Temaet for årets EFMD Career Services-konferanse var «Reshaping careers – navigating the landscape of the future». Karriereveiledere ved universitet og høyskoler i og utenfor Europa møtes årlig for å diskutere aktuelle tema, og i år var temaet kunstig intelligens (KI).

Om, og i tilfellet i hvilken grad, vi skal eller bør bruke kunstig intelligens i karriereveiledning, var et hovedspørsmål på konferansen, som ble avholdt i Toulouse i Frankrike, 22.–24. november. Temaet ble spesielt sett i forhold til møtet med veisøkere fra Generasjon Z, som – i henhold til den rådende definisjonen – blant annet er preget av at de er født og oppvokst med internett, har et sterkt ønske om mening i livet, høy grad av frihet på jobben og skepsis for autoriteter.

Tematikk som ble løftet, var blant annet om vi skal bruke kunstig intelligens i arbeidet vårt, hva som er fordelen ved dette, og hvordan vi skal klare å holde oss oppdaterte og relevante i feltet. Og hva vil være konsekvensen av økt bruk av kunstig intelligens i karriereveiledning? Vil kunstig intelligens kunne erstatte veiledning fra et menneske?

Innføring i ChatGPT

På konferansens første dag gav innlegget fra Kevin Carillo og Guilain Praseuth, begge ved Toulouse Business School Education, konferansedeltakerne en svært grundig og lettforståelig innføring i mulighetene og begrensningene ved ChatGPT. De løftet blant annet frem viktigheten av å ha bevissthet rundt veisøkers personlige informasjon ved bruk av kunstig intelligens. Innlegget ble en øyeåpner for mange av deltakerne på konferansen, meg selv inkludert.

Først og fremst understreket Carillo nødvendigheten av bevissthet rundt betydningen av ordet «intelligens»; at det finnes utallige ulike måter å definere intelligens på. I tilfellet kunstig intelligens betyr det at denne formen for intelligens kan lære, resonnere, ta en avgjørelse, planlegge, løse problemer, maksimere og finne mening.

Men svarene som kunstig intelligens, for eksempel ChatGPT, kan gi oss, er basert på statistiske sannsynlighetsberegninger som har sine begrensninger, og vi vil derfor aldri kunne få et «perfekt svar». ChatGPT er ikke alltid oppdatert med den nyeste informasjonen, og operer kun på basis av et svært begrenset antall datasett. Det er særlig viktig å ha en etisk bevissthet hvis man stiller ChatGPT spørsmål om rett og galt: Svaret fra ChatGPT er alltid avhengig av den informasjonen som er blitt matet inn i verktøyet.

Bruk av kunstig intelligens i karriereveiledning i dag

Blant karriereveilederne på konferansen var det svært ulik grad av erfaring med kunstig intelligens og hvor mye man eventuelt har brukt slike verktøy. Ulike verktøy som ble nevnt, og som er tatt i bruk, er blant andre vmock, Graduatesfirst, Abintegro Interview 360, Jobalytics og Career Bot 3000 fra LinkedIn.

Lonneke Korenromp og Tamar Pagrach er henholdsvis Head of Career Services & Alumni Relations Career Coach/Trainer ved School of Business and Economics, ved Vrije Universiteit Amsterdam. I likhet med NHH Karrieresenter har de sett seg ut verktøyet Career Set som tilbud til sine studenter. Career Set er et program som gjennom kunstig intelligens kan gi tilbakemelding til studenter på CV‑ene deres og forslag til forbedringer på for eksempel ordvalg. I om lag ett år har de tilbudt Career Set, og de forteller at de har vært overrasket over kvaliteten på rådene og anbefalingene verktøyet gir, og hvor godt de stemmer overens med den typen feedback de selv ville gitt en veisøker.

Bilde av Lonneke Korenromp og Tamar Pagrach
Lonneke Korenromp og Tamar Pagrach (til venstre) på EFMD-konferansen.
Foto: Ann-Mari Haram

Bruken av Career Set ved Vrije Universiteit har resultert i et lavere antall timer brukt på administrativ CV-veiledning (sparring rundt format, design, rekkefølge, ordlyd, bildebruk osv.). «Vi har fått mer tid til å diskutere studentenes dypere spørsmål omkring deres karrierevalg og personlige utvikling», sier Lonneke Korenromp. Pagrach forteller på sin side at studentene har gitt positiv tilbakemelding på bruken av verktøyet.

Studenter bekrefter behovet for mennesker i veiledning

Studentenes kunnskap om og bruk av kunstig intelligens kom også i fokus på konferansen, og det ble blant annet henvist til Institute of Student Employers og Arctic Shores i Storbritannia, som har forsket på unge menneskers kunnskap om, og holdninger til, kunstig intelligens. I denne sammenhengen ble rollen til karriereveilederen problematisert. I tillegg ble spørsmålet om hvorvidt karriereveilederen skal lære opp og informere veisøker om mulighetene og begrensningene ved kunstig intelligens, og invitere til kritisk tenkning rundt bruken av disse verktøyene, løftet.

I konferansens paneldebatt med studenter og bedrifter ble det diskutert hvordan implementeringen av kunstig intelligens i relasjon til Generasjon Z påvirker på den ene siden hvordan studenter bruker kunstig intelligens i søkerprosessen, og på den andre siden hvordan bedriftene bruker kunstig intelligens til å behandle søknader. I liket med de øvrige konferansedeltakernes erfaringer er også bedriftene på ulike stadier, og har ulike holdninger til bruk av kunstig intelligens i rekrutteringssammenheng. De to studentene som deltok i paneldebatten, trakk frem én ting som avviker fra den rådende definisjonen av Generasjon Z, der deres skepsis mot autoriteter er ett av hovedtrekkene. De hadde begge vært til karriereveiledning ved TBS, og sa at kunstig intelligens ikke må erstatte den muligheten de har til å kommunisere med veileder. Det kan være et supplement, men aldri en erstatning siden de ønsker å reflektere sammen med et annet menneske. Det brøt ut applaus da studentene sa dette, ettersom flere karriereveiledere i rommet på konferansen hadde gitt uttrykk for bekymring for at Generasjon Z ikke ville ønske å kommunisere med dem fordi de kan oppfattes å representere en autoritet.

Nye – og gamle – spørsmål

På konferansens siste dag satt jeg igjen med mange nye spørsmål om hvordan vi som karriereveiledere best kan bidra til veisøkers refleksjon og selvutvikling gjennom bruk av kunstig intelligens. Kanskje kan bruk av kunstig intelligens til «administrativ» karriereveiledning gi mer tid til dypere veiledning og coaching. Hva vil det kreve av oss, og også av studentene, å holde oss oppdaterte på den teknologiske utviklingen? Samtidig preges jeg av det hovedspørsmålet som jeg alltid bærer med meg, nemlig hva jeg kan gjøre for best mulig å sikre at jeg bidrar til veisøkers refleksjon og selvutvikling på en god måte. Da blir det å innta en kontinuerlig lærende holdning, og nysgjerrighet for ny kunnskap én måte for oss å oppleve økt trygghet og ro i en usikker situasjon med nye verktøy som vi ennå ikke kjenner den fulle effekten av.

Og om du lurer på om denne artikkelen ble skrevet med hjelp av Chat GPT, så kan jeg bekrefte at det er den ikke, men kanskje blir nettopp dette den neste utfordringen for meg selv, slik at jeg kan lære mer om mulighetene og begrensningene som kunstig intelligens representerer for karriereveiledere.

Bilde
Bilde av en liten robot ved siden av en PC
Bildetekst
Om, og i tilfellet i hvilken grad, vi skal eller bør bruke kunstig intelligens i karriereveiledning, var et hovedspørsmål på konferansen, som ble avholdt i Toulouse i Frankrike, 22.–24. november. Foto: Colourbox

EFMD

  • Global ideell organisasjon med fokus på ledelsesutvikling
  • Grunnlagt 1972
  • Akkrediterer handelshøyskoler og deres programmer
  • 977 institusjonsmedlemmer
  • Aktiv i 90 land verden over