I Norge samarbeider fagmiljøene i Kompetanse Norge og Utdanningsdirektoratet nå om å utvikle offentlige, kvalitetssikrede og gratis digitale karriereveiledningstjenester. Oppdraget med å lage en digital karriereveiledningstjeneste ble gitt Kompetanse Norge av Kunnskapsdepartementet og skal skje i tett samarbeid med utdanning.no i Utdanningsdirektoratet.
Tjenesten som utvikles nå innebærer både en eVeiledningstjeneste med chat og telefon, men også et nettsted med utgangspunkt i utdanning.no.
– Karriereveiledning har betydning både for den enkeltes liv og arbeidsliv, og for fellesskapet. Og gjennom å supplere fysisk ansikt til ansikt-veiledning med for eksempel bruk av chat og videosamtale, kan den enkelte få mer ut av karriereveiledningen uten å måtte dra til karrieresenteret hver gang, sier konstituert seksjonsleder i seksjon for Karriereveiledning i Kompetanse Norge, Leif Martin Haugen.
Det danske eksempelet
I Danmark har karriereveiledning på nett vært et tilbud til befolkningen på UddanelsesGuiden (ug.dk) siden 2010 og eVejledning har lang erfaring med å jobbe digitalt med karriereveiledning. Veilederforum.no har derfor samarbeidet med veiledningsfaglig koordinator i danske eVejledning, Anette Jochumsen, om fem fagartikler om digital karriereveiledning som vil publiseres i tiden framover.
– For at karriereveiledningen skal gi størst mulig utbytte, må vi tilpasse oss veiledningssøkernes behov og tiden vi lever i. De som vokser opp i dag vil forvente å få veiledning på digitale plattformer. Det vil være like naturlig som en veiledning der både veileder og veisøker er tilstede fysisk, sier prosjektleder for prosjektet Nasjonal digital karriereveiledning, Ingrid Kulseng-Varmedal.
Prosjektgruppen i Nasjonal digital karriereveiledning var tidligere i høst i København på besøk hos danske eVejledning og lærte om hvordan de har jobbet frem den tjenesten de har i dag.
– Studieturen til København var veldig nyttig og lærerik for prosjektet, og den erfaringen og kunnskapen de har i Danmark er relevant og interessant for karriereveiledere i mange sektorer, også de som ikke jobber direkte med digital karriereveiledning, sier Kulseng-Varmedal.
«Learning by doing»
Karriereveiledning digitalt foregår jo allerede i ulike former rundt om i Norge og digitale verktøy vil sannsynligvis bli en stadig større del av hverdagen til alle karriereveiledere.
– I eVejledning har vi selv lært oss, og hverandre, å veilede via digitale medier med å prøve veiledningsformen i praksis, «learning by doing». Vi har i løpet av de siste 10 årene for alvor kunnet teste ut det veiledningsfaglige potensialet. Vi har erfart at det faktisk er mulig å tilby individuell og personlig veiledning via digitale medier, og at veiledning via chat innbyr både til refleksjon og prosessveiledning, sier Anette Jochumsen.
– Veiledning via digitale medier krever, i tillegg til gode karriereveiledningsferdigheter, gode ferdigheter i informasjonssøking og god tekstkompetanse hos eVeilederne; som lesning, analyse, forståelse og produksjon av en skrevet tekst. Og jeg håper at disse fem fagartiklene fra Danmark vil bidra til inspirasjon og læring i Norge.
Den første fagartikkelen om eVejledning i Danmark publiseres torsdag 15. november.