Med stortingsmeldingen vil regjeringen bidra til å utvikle en mer praktisk skole, hvor elevene lærer mer, blir mer motivert og trives bedre. Grepene som tas i meldingen er svar på at det de siste årene har det vært en negativ utvikling på flere områder i skolen, med svakere læringsresultater, synkende motivasjon, mindre trivsel og mer mobbing og fravær.
Vil styrke karriereveiledning i skolen
Stortingsmeldingen har forslag som spenner over et vidt spekter. Regjeringen vil blant annet innføre valgfag på barneskolen og praktisk læring i alle fag. På ungdomsskolen vil regjeringen gjøre det obligatorisk for skolene å tilby arbeidslivsfag, som alternativ til fremmedspråk. Meldingen peker også på betydningen av karriereveiledning/utdannings- og yrkesrådgivning og faget utdanningsvalg i arbeidet med gode overganger og arbeidslivsopplæring. Regjeringen vil se på muligheten for å igangsette en utprøving av ulike modeller for organisering av samarbeid mellom karrieresentrene, ungdomsskole og videregående opplæring. Samarbeidsmodellene skal bidra til å styrke karriereveiledningen/utdannings- og yrkesrådgivningen.
– Det er gledelig at regjeringen ønsker å styrke karriereveiledningen i skolen, mange ulike aktører både i og utenfor skolen er opptatt av det, sier Ingjerd Espolin Gaarder, avdelingsleder i HK-dir.
Utdanningsvalg og arbeidslivsfaget
I et underkapittel i Stortingsmeldingen, 4.4.3 Utdanningsvalg, kommer det frem at regjeringen ønsker å styrke elevenes mulighet til mer praktisk arbeidslivsopplæring, gjennom at det skal bli enklere for skolene å se opplæringen i utdanningsvalg, arbeidslivsfag og valgfag i sammenheng. Det vil kunne gi elevene et bedre utgangspunkt for å bli kjent med de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.
Betydningen av faget utdanningsvalg understrekes når det slås fast at: «Selv om utdanningsvalg er et relativt lite fag, har det potensial til å bli et fag som bidrar til å nå noen av målene for denne stortingsmeldingen. Utdanningsvalg kan gi elevene en viktig arena for utprøving, læring og utforsking av seg selv og verden der ute.»
Videre vil regjeringen styrke arbeidslivsopplæringen ved å:
- gjøre det obligatorisk for skolene å tilby arbeidslivsfaget på ungdomstrinnet
- utvikle støtte til å utnytte muligheter i dagens fag- og timefordeling og læreplaner til å se opplæring i arbeidslivsfag, utdanningsvalg og valgfag i sammenheng
- vurdere om sammenhengen mellom arbeidslivsfag, utdanningsvalg og valgfag kan styrkes, herunder å vurdere behov for endringer i disse læreplanene
Betydningen av kompetanse
– Vi er også glade for at meldingen peker på betydningen av kompetanse, både for utdannings- og yrkesrådgivere og lærere i faget utdanningsvalg. Meldingen gir en presentasjon av de nye nasjonale kompetansestandardene vi har utviklet på oppdrag fra KD, for henholdsvis utdannings- og yrkesrådgiverne og for lærerne, sier Espolin Gaarder.
Kompetansestandardene for de som jobber med karriereveiledning ble lansert i juni, og gjelder både for dem som jobber i ungdomsskolen og på videregående. Både disse og de som er utviklet for lærere i faget utdanningsvalg, representerer en faglig standard, ikke krav, og HK-dir er i gang med å bidra til at skoleeiere og skoler får tatt standardene i bruk.
– HK-dirs rolle som utvikler av digitale tjenester og støtteressurser, er også fremhevet i stortingsmeldingen, og både Utdanning.no, Karriereveiledning.no og Veilederforum.no trekkes frem. Vi er opptatt av å videreutvikle våre tjenester knyttet til det faglige ansvaret for karriereveiledning i grunnopplæringa, og ser fram til videre samarbeid med feltet om dette, fortsetter Espolin Gaarder.
– I stortingsmeldingen er det også flere knagger og utsagn som er viktige for karriereveiledningen i skolen på sikt, blant annet at det er viktig at skolelederne prioriterer arbeid med faget utdanningsvalg og med karriereveiledning, avslutter Espolin Gaarder.