I en tid med rask teknologisk utvikling og grønn omstilling står vi overfor nye utfordringer i arbeidslivet. Å utruste arbeidsstyrken med relevant og oppdatert kompetanse er mer kritisk enn noensinne. Men hva skal til for å få flere av de som står i arbeid til å ta etter- og videreutdanning?
For første gang i Norge har vi undersøkt effekten av å tilby et stipend for å få flere til å ta videreutdanning.
Forsøket følger forskningens gullstandard for mest mulig sikker kunnskap om slike effekter.
Nesten 300 000 deltok i forskningsforsøket der en gruppe fikk tilbud om stipend og målrettet informasjon om videreutdanning. En annen gruppe fikk kun informasjon, mens en tredje gruppe var en kontrollgruppe som verken fikk stipend eller informasjon.
De foreløpige resultatene viser overraskende stor effekt av informasjon alene, og enda større effekt av å kombinere informasjon med stipend. Alle gruppene besto av fagarbeidere, en gruppe som tradisjonelt deltar relativt lite i videreutdanning, men som det er stort behov for framover.
Seniorforsker Karen Evelyn Hauge ved Frischsenteret legger frem forskningsfunn.
Vi inviterer til to spennende panelsamtaler denne gangen.
Hvordan skal vi få flere til å ta etter- og videreutdanning?
I panelsamtalen møter du:
- Dag Terje Andersen, leder for Kompetansereformutvalget
- Sveinung Skule, direktør i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- Kjetil Moen, direktør i Lånekassen
- Thea Tuset, leder i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter
Hvem har ansvar for at dagens arbeidstakere får den kompetansen de trenger, og hvem skal betale?
I panelsamtalen møter du:
- Statssekretær Ivar B. Prestbakmo
- Trude Tinnlund, LO-sekretær
- Rebekka Borsch, avdelingsdirektør for kompetanse og innovasjon i NHO
Ordstyrer er Kristine Offerdal, divisjonsdirektør for analyse og kunnskapsgrunnlag i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Seniorforsker Karen Evelyn Hauge ved Frischsenteret legger frem forskningsfunn.
Målgruppe
Arrangementet er relevant for deg som er forsker, eller jobber med karriereveiledning, i fagskolesektoren, i universitet- og høyskolesektoren, i offentlig forvaltning eller ved studiesentre og opplæringskontorer. Det er også relevant for deg som jobber med arbeidslivsrelevans og partene i arbeidslivet.