Offentlig og kvalitetssikret
aaaHold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Reportasje: Skolerådgivere har stort ansvar og få ressurser.

Forskning viser at skolerådgivernes ansvar øker, men ressurstildelingen er den samme som for 30 år siden.

Skjermbilde gemini.no_.png

Skjermbilde av gemini.no artikkel
All rights reserved.

Skolerådgivere skal gjøre en stor og viktig jobb med få ressurser og liten tid. Det viser en rapport om skolens rådgivningstjenester og elevenes yrkesvalg utarbeidet av forskere fra SINTEF, Skandinavias største uavhengige forskningsorganisasjon og NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) 

En av forskerne bak rapporten er Siri Mordal ved SINTEF. Hun sier at rapporten viser at skolerådgivere ofte må bortprioritere viktige oppgaver. 

- Å si at de skal gjøre gull av gråstein er ingen overdrivelse. For mens skolen har utviklet seg mye på 30 år er ressursene som går til rådgiverne nøyaktig de samme som for 30 år siden, sier Mordal til gemini.no.

NTNU-forsker Frode Buland som har forsket på norsk skole  i 20 år har også vært involvert i forskningsrapporten. Han mener at det er et faresignal at stadig flere slutter på universiteter og høgskoler. Han mener at det forteller at mange velger feil studier.

- Da er det nærliggende å se på rådgivningsoppgavene i den norske skolen og hvilke premisser de jobber under, sier Buland.

Gemini.no formidler forskningsnytt fra SINTEF og NTNU. Der kan du lese mer om forskningen til Buland og Mordal. I reportasjen vi lenker til får du også høre hva rådgiver Nina Lykke og NHO-direktør Arne Turmo mener om rådgivningens rolle i skolen.

Les hele saken om skolerådgivernes utfordringer hos gemini.no   

Creative Commons Licence

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons-lisens (CC BY-NC-ND).