Offentlig og kvalitetssikret
aaaHold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Jobbsøk med sosiale medier

Sosiale medier er blitt en viktig del av hverdagen, også for jobbsøkere. Her får veisøkeren tips til hvordan han bygger en attraktiv digital identitet.
Redaksjonen, Veilederforum
Innhold levert av Adecco
Opprettet 29. oktober 2013, oppdatert 3. mars 2016

    Jobbsøkere bør bruke sosiale medier, ettersom potensielle arbeidsgivere sannsynligvis bruker dette i rekrutteringen. Her er tre viktige grunner til hvorfor veisøkere bør bruke sosiale medier som et viktig supplement i jobbsøkingen:

    Nettverksbygging: Sosiale medier er et nyttig verktøy for å bygge et godt nettverk. Tenk strategisk og langsiktig, du vet ikke hvor en person er om to år. Sosiale medier gir også en unik mulighet til å komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere på en enkel måte. 80 prosent av alle jobber blir aldri utlyst, men ofte besatt via nettverk og uformelle kanaler.

    Personlig merkevare: Bruk gjerne sosiale medier aktivt for å promotere deg selv – etabler din egen personlige merkevare. Alt du gjør digitalt bør bygge opp om det inntrykket du vil at potensielle arbeidsgivere skal få av deg. Prøv å være unik, troverdig og relevant for dine potensielle arbeidsgivere.

    Bra googlesøk: Vær bevisst på hva potensielle arbeidsgivere ser. Har du ikke googlet deg selv på en stund, gjør det nå! Aktivitet på sosiale medier gir svært gode søk dersom man er bevisst på å bygge en personlig merkevare.

    Det er verdt å huske på at et sosialt medium ikke er en rekrutteringskanal, men en sosial kanal for dialog. Nettverk har alltid vært nyttige når man skal søke jobb, og med framveksten av sosiale medier er dette blitt håndfast på en helt ny måte.

    Å være til stede på sosiale medier er viktig for å følge med. Ingenting ville vel vært mer irriterende enn å gå glipp av drømmejobben fordi du ikke visste at den var ledig?

    Media har ofte fokusert på forholdet mellom sosiale medier og jobbsøkere som noe potensielt negativt, der arbeidsgivere «avslører» jobbsøkere. Men det er faktisk et tredje, mer oversett potensial knyttet til sosiale medier i jobbsøk, nemlig den store muligheten som ligger i det å bruke sosiale medier som utstillingsvindu. Sosiale medier kan være en flott mulighet til å skille seg ut fra andre søkere, ved å vise fram personlige egenskaper og hobbyer, og ved å la potensielle arbeidsgivere bli kjent med deg og dine sterke sider.

    LinkedIn er den viktigste kanalen for dem som ønsker å forsterke sine jobbmuligheter ved hjelp av sosiale medier. Lenger nede i artikkelen får du tips om bruk av LinkedIn.

    Her får du en oversikt over de viktigste sosiale mediene, og hvordan de kan brukes i jobbsøking.

  • Google

    Nei, Google er ikke et sosialt nettverk, men alle jobbsøkere bør begynne her. Å «google seg selv» er ikke jålete, men tvert imot veldig lurt. Husk at det som dukker opp når du søker på ditt navn er det samme en potensiell arbeidsgiver vil få opp.

    En profesjonell rekrutterer bør ikke legge vekt på ting som ikke er direkte relevant for jobben du søker, men vær forberedt på at informasjon om deg som ligger på nettet kan bli et tema på intervju. Har du vært uheldig og andre har lagt ut tekst, video eller bilder av deg som du ikke er komfortabel med, er det måter å få fjernet dette på. Slettmeg.no er en ressurs der du kan finne informasjon og hjelp til å håndtere uønsket informasjon om deg selv på nettet.

  • Linkedin

    Alle jobbsøkere bør være på LinkedIn, egentlig gjelder det alle som er opptatt av karriere. Stadig flere virksomheter bruker LinkedIn til å annonsere etter kandidater, noen bruker nesten utelukkende LinkedIn.

    Ni grunner til å være på LinkedIn:

    1. Framtidens visittkort

    Legg til dine kontakter på LinkedIn. Det er lett å finne dem igjen, ha oppdatert informasjon, og lett å opprettholde kontakt.

    2. Oppdatert CV

    Din digitale CV. Med et tastetrykk kan du sende CV-en din til potensielle arbeidsgivere, forespørsler om prosjekter etc. Alltid oppdatert CV.

    3. Gjør deg søkbar

    Mange hodejegere og andre som rekrutterer søker etter kompetanse på LinkedIn. Tenk søkeordoptimalisering.

    4. Jobbannonser

    Mange jobber blir kun utlyst på LinkedIn. I tillegg får du anbefalinger fra LinkedIn om relevante jobber.

    5. Company profile

    Følg aktuelle selskaper, se hvem som jobber der – kanskje du finner noen i ditt nettverk. Delta i diskusjoner. Bli sett av din drømmearbeidsgiver.

    6. Nettverksbygging

    Suveren arena for å bygge profesjonelt nettverk. Tenk langsiktig og strategisk, husk at folk flytter på seg.

    7. Faglig påfyll

    Det er veldig mange spennende grupper hvor du kan snakke med likesinnede og lære mye om ditt fagfelt. Genialt for å vise egen kompetanse.

    8. Google

    Sørg for at du er bevisst ditt eget Google-søk. LinkedIn forbedrer dette betraktelig.

    9. Personlig merkevarebygging

    Summen av alt du gjør digitalt utgjør din personlige merkevare. Sørg for at dette er positivt. LinkedIn hjelper deg med å bygge opp din personlige, profesjonelle merkevare.

    Lag en god profil

    Jo bedre profil, desto større nytteverdi vil denne kunne ha. LinkedIn har en hjelpsom prosentsats for hvor komplett profilen din er, og du bør ha som mål at denne er 100 prosent. Legg inn utdannelse, arbeidserfaring og eventuelt kurs.

    Få anbefalinger

    Å be om en LinkedIn-anbefaling er ikke det samme som å be noen om å være referanse for deg. Nettopp fordi LinkedIn er blitt en viktig profesjonell arena, bruker mange kanalen til å sjekke folk de skal i møte med, eller nye samarbeidspartnere og kolleger. Det å legge litt tid i arbeidet med å få en god profil, med anbefalinger, betyr ikke nødvendigvis at du er aktivt jobbsøkende.

    Bygg nettverk

    LinkedIn er ikke Facebook, og her kan du legge til folk du ikke kjenner godt. Selv om LinkedIn og Facebook av utseende og funksjoner har blitt likere, med mulighet til å «like» det folk har lagt ut, bør de behandles forskjellig. Legg ikke ut private ting på LinkedIn, det er ikke riktig forum.

    Bidra!

    Det finnes mange spennende grupper på LinkedIn der du kan vise deg fram innen ditt fagområde. Her kan du knytte verdifulle kontakter og gjøre et godt inntrykk.

    Oppdater profilen din

    En utdatert side er nesten verre enn ikke å ha en side. Du trenger ikke legge ut statusoppdateringer om alt du gjør, men pass på at siden i det minste er oppdatert når det gjelder jobb og utdanning, og gjerne også på større prosjekter du har deltatt i.

  • Blogg

    Mange tenker kanskje at en blogg er personlig, og ikke noe en arbeidsgiver har noe med. I utgangspunktet er dette riktig, men dersom du blogger under fullt navn må du være forberedt på at en potensiell arbeidsgiver kan finne denne. Det betyr ikke at blogging er skummelt, tvert imot kan en blogg være en flott måte å vise at du er engasjert på. Det kan gi et godt inntrykk av deg selv til en fremtidig arbeidsgiver.

    Veldig kontroversielle standpunkt vil være en risikosport, men har du en blogg bør målet være å vise hvem du er. Ikke lag en blogg dersom det bare skal være en markedsføringskanal, å lese side opp og side ned av det som i praksis er jobbsøkerbrev, vil være kjedelig og lite interessant. Synes du at det er gøy å blogge og gir litt av deg selv, vil det synes, og det vil bli morsommere å følge med på det du legger ut.

    Å lage en blogg der du blogger om ting knyttet til jobben din, for eksempel finans, media eller IT, kan være en genistrek fordi det viser at du er kompetent, interessert og oppdatert på faget ditt. For dem som jobber med noe kreativt, som foto eller design, er blogg blitt en vanlig måte å vise fram arbeidet sitt på. Dette kan med hell overføres til andre bransjer.

    Å blogge om hobbyen din kan også være positivt, enten den er interiør, fotball eller noe annet. Har du en god, aktiv blogg kan denne føres opp på CV-en din, for eksempel under et punkt kalt hobbyer.

  • YouTube

    YouTube brukes fortsatt ikke mye av jobbsøkere i Norge, og vil for de fleste ikke være stedet for nettverksbygging. Men er du aktiv her, kan dette på samme måte som en blogg være med på å vise at du er engasjert, kreativ og oppdatert.

    Noen har lagt åpne jobbsøknader på YouTube, og de fleste har vel hørt historiene om unge talenter som la ut en video der de synger pent på barnerommet. Så blir de oppdaget av et plateselskap og får platekontrakt. Men med over 200 000 nye YouTube-videoer som legges til hver dag, er det åpenbart at dine videoer bør være veldig originale dersom du skal få oppmerksomhet. Livet som YouTube-stjerne er nok derfor forbeholdt noen få, men det betyr ikke at det er bortkastet å bruke tid på dette.

    Dersom du lager videoer bør du markedsføre disse til ditt eget nettverk, for eksempel via Twitter, Facebook og LinkedIn. Tenk på YouTube på samme måte som en blogg eller hjemmeside, men som videoer. Kanskje du kan snakke om et tema du brenner for? Kanskje liker du å lage animerte filmer av legofigurer? Begge deler kan være like imponerende for en arbeidsgiver, på forskjellige måter. Hvis det er gode videoer, gjør det ikke noe om det er litt på siden av det du vil jobbe med. Av og til kan dette faktisk være en fordel, ved at du får vist en annen side av deg selv.

    Som med andre sosiale medier er nøkkelen til suksess enkel: Dette er noe du har et ordentlig engasjement for. En aktiv YouTube-kanal kan legges under hobbyer i CV-en.

  • Facebook

    Det er relativt bred enighet om at Facebook er det mest privatrettede av de sosiale mediene. Det er derfor helt vanlig å ha en lukket Facebook-side, og dette vil ikke virke rart eller mistenkelig. Men Facebook er uten sidestykke det mest brukte sosiale mediet i Norge, og det kan være noe å hente på å bruke nettverket ditt der når du søker jobb.

    Dette kan du enten gjøre ved å ha en lukket profil med et stort nettverk som du også involverer i jobbsøket ditt, eller du kan ha en åpen profil så rekrutterere eller sjefer kan bli bedre kjent med deg.

    Velger du å ha en åpen Facebook-profil, anbefaler vi å tenke gjennom hva du har liggende der. Du trenger ikke være like profesjonell som på LinkedIn, Facebook kan tvert imot være en god måte å vise litt farge på, men ikke skriv noe du ikke ville vært komfortabel med å si i kantina til kolleger du ikke kjenner godt. Ikke vær oppmerksom bare på deg selv, tenk også litt på hva vennene dine skriver på veggen din og hvilke bilder de tagger deg i. Det er ikke slik at alt det dine venner gjør har betydning for hvordan du framstår, men det er med på å danne et helhetsinntrykk.

  • Twitter

    Twitter har ikke tatt like mye av i Norge som ellers i verden. Veldig mange norske medie- og IT-folk er å finne på Twitter, og det å være aktiv her kan absolutt være en god ting dersom du vil ha jobb innen disse bransjene. Også for andre er det mye å hente på Twitter, de fleste av landets største virksomheter er til stede her, og det er mye spennende informasjon å finne.

    Twitter er mikroblogging, og de samme reglene gjelder for Twitter som for blogg. Du bør synes det er gøy å twitre, og ha som mål å vise litt av din personlighet. Har du en vanlig blogg eller en YouTube-kanal, kan Twitter være en flott måte å få delt ting du legger ut der med andre.

    Du trenger heller ikke twitre selv, veldig mange har bare Twitter-konto for å følge andre de er interesserte i, og for å kunne sende spørsmål eller kommentarer til det som blir lagt ut.

    Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Adecco.

Creative Commons Licence

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons-lisens (CC BY-NC-ND).