Sommerskole om ny teknologi i karriereveiledningen

Article tema
Sommerskole om ny teknologi i karriereveiledningen

Er du nysgjerrig på ny forskning i karriereveiledning eller hvordan du kan veilede «digital natives»? Dette kan du lære på sommerskolen i Jyväskylä, Finland.

Nå er jeg mye mer klar over hvor avhengige ungdommene er av mobiltelefoner og annen teknologi.

Visste du at det arrangeres internasjonal sommerskole for karriereveiledere? VALA-nettverket arrangerer hvert år internasjonal sommerskole om bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i karriereveiledning.

Har du tips om spennende prosjekter eller lignende, som du synes er spennende å lage saker på? Tips oss på veilederforum@utdanning.no

Bilde
Utendørsbilde av Heidi Helland på sykkel.
Bildetekst
Heidi Helland hadde bratt læringskurve på sommerskolen i Jyväskylä.

Heidi Helland var en av deltakerne på sommerskolen i Jyväskylä i 2016. Hun er glad for at hun tok utfordringen.

- Jeg hadde lite kunnskaper om emnet og hadde en bratt læringskurve under hele kurset. Det var spennende å lære om den nyeste forskningen og treffe artikkelforfatterne, sier Helland.

Ifølge NOU 2016:7 om karriereveiledning er det politisk enighet om at offentlige tjenester i større grad skal digitaliseres i framtiden.

Sommerskolen «Information and Communication in Guidance and Counselling (ICT)» gir deg en innføring om informasjons- og kommunikasjonsteknologi innenfor karriereveiledning og hvordan du kan ta i bruk denne teknologien.

- Innsett hvor avhengige unge er av teknologi

Helland sier at hun fikk noen a-ha opplevelser om forskningen til Søren Schultz Hansen om «digital natives». Han kaller elever født etter 1994 for «cyborgs», og hevder at mobiltelefonen nærmest er som en kroppsdel for dem. Mobiltelefonen er viktig i deres hverdag, både på skolen og fritiden.

- Nå er jeg mye mer klar over hvor avhengige ungdommene er av mobiltelefoner og annen teknologi, sier Helland.

Hun er for tiden student ved masterutdanningen i karriereveiledning ved Høgskolen i Innlandet og er ivrig å komme i gang med å praktisere det de lærte på sommerskolen.

- Det blir spennende å ta i bruk 4K-modellen som utgangspunkt i arbeidet. De fire K-ene står for kontakt, kontrakt, kommunikasjon og konklusjon. Modellen brukte vi da øvde/trente på chatting, men den kan brukes i all form for veiledning, sier Helland.

Bilde
4K-modell som brukes i karriereveiledning
Bildetekst
4K-modellen forklarer hvordan kontakt, kontrakt, konklusjon og kommunikasjon brukes i veiledning.

Hun har sammen med andre kursdeltakere holdt kurs for medstudenter på masterstudiet, alle ansatte på karrieresentrene i Rogaland, samt rådgivere ved ungdoms- og videregående skoler i Rogaland.

Arrangeres i august

I år blir sommerskolen arrangert 14. - 18. august i Jyväskylä, Finland. Den er bygd opp med forelesninger, workshops, nettbaserte arbeidsoppgaver og gruppediskusjoner. I tillegg skal deltakerne skrive et refleksjonsnotat.

Etter kurset som er på fem studiepoeng, skal deltakerne ha fått en forståelse hva informasjons- og kommunikasjonsteknologi er i veiledningssammenhenger. De skal også ha verktøy og kunnskap til å holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen.

Les mer om sommerskolen på nettsidene til universitetet i Jyväskylä.

- Lærerikt og intensivt

- Jeg vil anbefale å ta kurset dersom du er klar for å legge ned tid og arbeid. Du skal gjøre to oppgaver, på cirka to sider hver på engelsk som skal leveres inn i sommerferien, lese diverse artikler og delta på lange kursdager fra ni på morgenen til fem på ettermiddagen. I tillegg får du i oppgave å skrive to oppgaver etter at du har kommet hjem, sier Helland.

Om skolen sier hun følgende:

- Det er bare å hive seg på, dette gir deg et spark bak å i å tenke nytt og å bruke ny teknologi i karriereveiledningen.

Bilde
Bilde av studenter på sommerskolen i Jyväskylä, Finland
Bildetekst
Deltakere på sommerskolen i 2016

VALA-nettverket

•  Nordisk og baltisk nettverk for karriereveiledningsutdanninger

• Har som mål å øke profesjonaliseringen

• Styrke båndene og samarbeidet mellom institusjoner for høyere utdanning og arbeidsmarkedet

• Styrke båndene mellom forskning, praksis og politikk

• Består av 18 partnerinstitusjoner 

Les mer om nettverket her