Hvordan hindre frafall: En europeisk studie

Article tema
Hvordan hindre frafall: En europeisk studie

Hvorfor slutter unge på skolen? Og hva kan vi gjøre for å forhindre frafall? En litteraturstudie fra OECD gir råd og tiltak for alle alderstrinn, fra barnehage til videregående opplæring.

Tiltakene for de yngste kan i stor grad gjøres i større grupper og krever ikke så mye ressurser. Det er derimot veldig ressurskrevende å ta grep sent i utdanningsløpet.

Studien "Taking on the Completion Challenge - A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving" av Cecilia S. Lyche har tatt for seg forskning på frafall i skolevesenet i ulike OECD-land. Hensikten med studien er å identifisere hva som kan gjøres for å redusere antallet såkalte «early school leavers» (ESL). Dette er unge mellom 18 og 24 år som har grunnskole eller mindre utdanning, og som ikke er i opplæring eller utdanning. Ettersom dette er en sosialt utsatt samfunnsgruppe når det gjelder arbeidsledighet og helseproblematikk, står gruppen høyt på samfunnsagendaen til både Norge og Europa.

Les mer på veilederforum.no om Europas mål om å redusere frafall

Forberedende kurs

Ifølge studien bør man tenke på frafall allerede i barnehagen og barneskolen. Tiltakene for de yngste kan i stor grad gjøres i større grupper og krever ikke så mye ressurser. Det er derimot veldig ressurskrevende å ta grep sent i utdanningsløpet. Årsaken er at det ofte kreves oppfølging en-til-en med den enkelte i faresonen når innsatsen kommer sent. Her er en kort oppsummering av de viktigste tiltakene for de ulike alderstrinnene:

Barnehage og barneskole

  • Identifisere risikoatferd og gi tilstrekkelig sosial støtte for både barn og familie.
  • Tidlig involvere foreldre i barnas utdanning.
  • Oppmuntre til positive sosiale relasjoner til skolens ansatte og medelever for å oppleve engasjement og tilhørighet til skolen.
  • Omfattende tiltak for å utvikle kognitive og ikke-kognitive egenskaper.

Ungdomsskole

  • Introdusere rusmisbruk i pensum.
  • Utfordre lavtpresterende ungdom fremfor å forenkle oppgavene deres.
  • Tilby individuell opplæring, enten utført av medelever eller eksterne.
  • Organisere aktiviteter og idrett utover læreplanen som involverer familien.
  • Koble skolen til nærmiljøet, enten gjennom jobb eller frivillig arbeid.

Videregående skole

  • Tilby/organisere forberedende kurs før første års skolestart.
  • Mentorordninger og individuell undervisning til de få som ikke har blitt plukket opp på et tidligere intervensjonsnivå.
  • Undervise om rusmisbruk og organisere sportsaktiviteter.
  • Tilby høykvalitets yrkesfag som reelle alternativ fremfor uengasjerende akademiske linjer.

Alle nivåer innen utdanningssystemet

  • Risikoatferd må identifiseres og følges opp gjennom at noen griper inn, for eksempel en voksen i eller utenfor skolen.
  • Overgangene mellom skolenivå bør bli støttet.
  • Skolene bør samle inn pålitelig data for å studere effektene av de ulike tiltakene.

Skolens størrelse påvirker

Prosjekter i ulike OECD-land viste at suksessfulle tiltak hadde noen fellestrekk. De tok tak i flere risikofaktorer samtidig, og de la til rette for handling både på og utenfor skolen samtidig. For å identifisere viktige risikofaktorer har studieforfatteren, Cecilia S. Lyche, delt inn i følgende hovedkategorier:

Individuelle eller sosiale faktorer: 
Viktige faktorer er hvordan elever presterer på skolen, oppnådde karakterer, fravær, mangel på motivasjon og utagerende oppførsel. Lave prestasjoner er en solid indikator på frafall. Disse faktorene henger tett sammen med elevens bakgrunn, enten det er tidligere erfaringer innen skoleverket eller forhold knyttet til familiebakgrunn.

Skolefaktorer: 
Skolens organisering, størrelse og praksis påvirker elevens relasjoner. For eksempel kan et meget byråkratisk og upersonlig miljø bidra til at elever opplever sviktende engasjementet i skolen.

Systemfaktorer: 
Omstendigheter som eleven ikke direkte bestemmer over, er også viktige. Eksempel på dette er mangel på læreplasser eller regler som gjør at eleven må ta skoleår om igjen.

Her finner du studien i sin helhet:
Taking on the Completion Challenge - A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving

Bilde
Gutt går på brostein
Bildetekst
robertiez (iStock)